Total Pageviews

Wednesday, August 8, 2018

Leteran Nenek Kayyisa

Saya telah selesai mengedit, menyusun, menulis prakata, blurb dan menghabiskan kerja-kerja akhir untuk antologi Lautan Bukan Pemisah himpunan sajak antara siswa dua negara berjiran. Usaha ini adalah milik pujinya kepada Saudara Rosman Md Shah, peneraju Kerabat Seni Negeri Sembilan. Anak muda yang sangat energetik dan komited tanpa kepentingan peribadi atau menjurus kepada pelacuran seni sastera itu sendiri. Saya melihatnya demikian.

Seikhlasnya saya sukakan kerja-kerja begini sebab begitulah saya dilatih sejak di universiti, kemudian ekoran saya pernah bertugas sebagai editor juga. Walaupun tugasnya sukar khususnya untuk menyusun bahagian teknikal. Kena teliti dan cerewet. Kena sungguh-sungguh hingga mata saya naik kelabu.

Alhamdulillah. Ini kali kedua saya menjadi penyelenggara bersama-sama seorang lagi rakan.

Mengedit sajak bukan mudah terutama daripada penyair pemula atau mereka yang langsung tiada latar belakang puisi. Namun saya menghormati karya mereka walau tampak banyak bocor dan tampalan juga. Itu sebabnya saya tidak pernah menggunakan istilah cincang. Cincang itu seakan menghina. Seakan demikianlah. Saya menghormati karya dan penulisnya. Itu sebab saya akan teliti ellipsis itu perlu atau tidak atau hanya sekadar menaip sesaja saja. Saya mengedit dengan awas. Itu sebab jika kerja itu diberikan kepada saya, ia akan mengambil masa yang agak lama.

Penyair pemula…izinkan saya menamakannya demikian, memang gemarkan banjir kata. Melimpah-limpah. Kadang-kadang benda yang sama diulang sehingga mesejnya tersembunyi entah di mana. Tetapi mereka mesti diberi peluang untuk belajar. Bukankah hidup kita ini pun penuh dengan pelajaran, bab demi bab? Jika lekas sahaja kita mencincang atau membakul-sampahkan karya mereka, maka cinta yang baru mekar pun akan ke bakul sampah juga. Sebagai orang yang biasa dengan sajak, saya dengan mudah akan tahu bahawa mereka mengambil sajak orang atau tidak. Sebab tampalan-tampalan itu akan menjadi celaru.

Bagi sebahagian orang, mudahnya menulis sajak. Sudah biasa, katanya. Tapi ketika dibaca, eh masih klise klise begitu. Diksinya. Patahan rimanya. Masih selapis. Terus mata. Yang dikatakan kata-kata terbaik dalam susunan terbaik itu di mana?

Sekarang musim orang suka bersajak. Orang-orang berpesta sajak. Saya tidak ikut. Sebab? Banyak sebab. Selain ada tanggungjawab atas keluarga, saya juga melihat siapa penganjurnya. Kelompok populiskah? Jadi, yang hadir itu nanti sebahagian besarnya populis. Tuan puan, ini dunia yang tidak layak dihuni artis. Ini dunia marhaen. Kalau mahu popular dengan karya yang palsu dan gaya mewah, di sini bukan tempatnya.

Jadi…pesta puisi jadi tempat beli belah. Jadi tempat pacaran. Jadi tempat seronok-seronok. Dunia sedang tenat, tuan. Negara kita juga hampir terjual. Bagaimana ini? Ada pengasuh sumbat anak asuhannya ke dalam peti ais. Ada orang potong kaki kucing banyak-banyak sekadar untuk menyiksa binatang tersebut. Ada orang bunuh orang macam bunuh nyamuk. Ada politikus seperti singa kelaparan menyiat daging para marhaen dan orang asal. Kita masih pesta-pestaan?

Kembalikan puisi kepada masyarakat, anak-anak sekolah. Biar mereka menghargai kemanusiaan.