Total Pageviews

Thursday, August 9, 2018

Kayyisa dan Matahari

Sudah seminggu Kayyisa dihantar ke rumah pengasuh. Malam sebelum menghantar, kami macam mahu mengirimnya ke asrama. Maksu Kayyisa menyiapkan beg, menyusun keperluan-keperluan. Mama juga demikian. Papa di kejauhan menghantar WA. Apah apatah lagi, dengan seribu pesanan. Pandai pula dia mengangguk dan macam biasa, celotehnya boleh memekakkan telinga!

Pengasuhnya baik. Itu Pun rezeki. Allah beri rezeki dengan macam-macam cara. Saya mohon bantuan Tuty, jiran yang baik hati. Dia banyak kenalan dan rajin menyantuni orang. Jauh amat bezanya dengan saya huhu. Kemudian kami ke rumah pengasuh.Kakak ipar kepada rakan sekampus. Cuma ustazah itu menyambung pengajian PHD dan sedang bercuti. Memang Tuty memilih yang bagus. Orangnya lembut begitu. Memang tiap-tiap pagi budak itu menangis ketika nampak sahaja rumah pengasuh tapi beliau ini mahir memujuk.

setiap pagi Kayyisa bersemangat. Berzikirlah kami atau membaca Fatehah sepanjang ke rumah pengasuh. Namun apabila matanya mengenal pasti lokasi taman, dia akan mula menangis. Ada anak asuhan yang suka mahu bermain tapi sebab lelaki, agaknya disebabkan Kayyisa manja, sergahan rakan itu menjadikan dia fobia. Maka dia akan menjauh daripada anak asuhan itu, mengekori pengasuh yang dipanggil Ummi itu ke mana-mana.

Waktu balik, dia akan bercerita dalam bahasa Jermannya. Saya bukan faham pun tapi saya suka membalas-balas. Dia pun berkisahan dengan bersungguh-sungguh, mimik muka, kerut dahi, mata, mulut, tangan, nada suara...hahahahaha...

Kayyisa...dengan lipas pun takut. Dengan matahari pun takut. Panashhhhh katanya. Amboi, ini Malaysia bukan? Walaupun Kayyisa anak kacukan, bukan Melayu asli macam Apah, tapi Kayyisa lahir di sini. Saya selalu cakap dengan dia, jangan takut dengan lipas, atau dengan matahari. Hidup mesti berani.

Dia akan bersemangat menggendong begnya tetapi selalu terhenti dan lari.

Kenapa? tanya saya.

No no no...panashhhhhh!

Saya cakap dengan dia...hai bayi, papa mamamu makan belacan,cu!

Suatu hari nanti, saya akan bawa Kayyisa jumpa matahari. Dia mesti jadi berani!