Total Pageviews

Tuesday, July 3, 2018

Kisah Anjing-anjing dan Gadis-gadis Veteriner

Saya membaca kisah yang tular itu. Ramai yang kongsi rupa-rupanya. Hati saya rasa meradang. Prejudis dan fitnah berkeliaran di angkasa. Orang berbalas komen. Negatif. Mengutuk-ngutuk meskipun ada yang cuba menerangkan sesuatu. Malahan ada juga yang mengingatkan, periksa dahulu.

Ya Tuhan. Melayu tipikal. Saya tulis di dinding muka buku, malangnya pautannya dipadam, maka posting saya juga turut padam. Sikap kumpulan Melayu yang berasa sangat bagus atau perasan bagus ini boleh menjarakkan orang yang mahu mendekati Islam yang dianuti oleh majoriti masyarakat Melayu di negara kita. Prejudis melebar. Mereka akan berkata, Islam begitukah?

Ceritanya begini...yang tular itu. Ada video yang diambil dari dalam kereta makhluk tak bertanggungjawab, memperlihatkan tiga orang gadis menuntun anjing-anjing melalui tebing jalan menuju ke suatu tempat. Orang-orang menulis tajuk...APA NAK JADI DENGAN UMAT ISLAM SEKARANG. Ada lagi yang menulis OII BESARNYA KUCING KAU? TAK ADA BINATANG LAIN KE KAU ORANG NAK SHOW OFF. LAHAHAT. MALAYSIA BAHARU YANG LIBERAL. Dan macam-macam lagi yang menunjukkan rendahnya moraliti, integriti, penghayatan agama yang nihil.

Yang komen itu pulak...ya ampun. Ada intelektual, ada penulis, ada macam-macam. Saya komen...ini pelajar veteriner. Lihat boot yang mereka pakai. Lihat pakaian mereka. Lihat wajah mereka. Bukan mereka suka-suka mahu bawa anjing. Mereka pelajar veteriner. Bukan setakat anjing, khinzir pun mereka kena kaji dan rawat.

Kalau ikutkan hati saya pun mahu tulis BODOH BODOH BODOH seribu kali. Sungguh!Sebab ada puak kerajaan terdahulu yang kalah pukulan KO itu dan juga dari parti lebai yang kaitkan budak-budak ini dengan kerajaan baharu. Bodoh atau tidak tu?

Islam suruh kita benci anjing ke? Dalam Quran, Allah minta kita bunuh pukul anjing ke? Tak ada. Kita dilarang bela bersebab. Kalau mahu bela juga pun bersebab. Kalau anjing itu sakit, lapar....rawat dan bagi dia makan dan perlindungan. Ada kaedah penyuciannya yang disebut dengan jelas dalam Quran jika kita bersentuhan. Budak-budak itu bukan timang, peluk cium pun anjing-anjing tu. Kalau itu yang mereka buat, memang mengundang fitnahlah.

Agaknya kalau puak Melayu perasan bagus itu nampak saya bagi makan si Joni Jonathan yang kurus kering kelaparan itu, mahu dicapnya saya liberal dan ahli nuraka!

Itu sebab saya selalu terkilan jika saya buka IKIM dan dengar keluhan saudara baharu yang kecewa dengan sikap segelintir Melayu yang perasan bagus ini. Mereka kata puak begini tidak memberikan contoh Islam yang penyayang, yang menghormati orang lain, yang berbelas kasihan, yang luas pengertian, tidak sempit dan jumud.

Memang anjinglah puak-puak itu. Anjing bukan diminta lahir sebagai anjing pun. Fahami agama Islam yang indah ini. Jika tersentuh, cucilah dengan kaedah yang telah ditentukan. Tidak perlu bela jika tiada keperluan. Tetapi jika melihat binatang ini dizalimi, bantu mereka. Beri mereka perlindungan, makanan dan ubat jika sakit. Minta bantuan rakan yang bukan Islam untuk mengambil mereka sebagai haiwan angkat. Kita kan ramai kawan-kawan yang bukan Islam. Serahkan saja kepada mereka. Mereka pun akan hormat kita dan Islam sebab kita telah menunjukkan bahawa Islam itu sangat mudah dan memudahkan.