Total Pageviews

Sunday, August 12, 2018

Doa Buat Mak

Hari Sabtu yang lepas, saya dan anak bongsu mengangkut barang-barang keperluan pengantin ke kampong. Jam enam kami sampai. Waktu itu saya dapati kakak sedang menyusun barang-barang emak sebab emak mahu mengikut kakak ke Ipoh. Saya mendakap emak yang berusaha untuk bangun. Air mata mak bergenangan di pipi. "Mak, sekejap lagi Yang ikut mak ke Ipoh. Ini mahu angkut barang-barang adik dulu, susun dan berehat. Lepas itu kami akan ikut mak ya"

Mak angguk. wajah mak tidak seperti yang dulu. Kurus dan lusuh. Kali terakhir mak melambai saya saat mahu pulang ke Seremban ialah waktu hari raya itu. Mak berusaha untuk berjalan keluar dan duduk di katilnya yang di luar. Wajah mak masih ceria. Selepas itu mak jatuh sakit. Makan hanya beberapa sudu bubur nasi sehari. Mujur mak mahu minum air. Dengan izin Allah, asbab airlah mak boleh bertahan.Mak buang air di atas katil, solat pun baring di katil. Waktu mandi, kakak berusaha membawa mak ke bilik air. Waktu lain, hanya menyembur air ke tubuh mak.

Mak sangat kurus. Ingatan, pendengaran dan penglihatan mak sudah amat berkurang. Selepas mak dibawa ke Ipoh dan dijaga anak angkat mak dari Imdonesia, Cah namanya...mak jadi sangat berselera, tidurnya lena dan mak gembira. Saya kasihan melihat emak. Kasihan yang tak mampu saya ungkap dengan kata-kata.

Mak sedang diuji dengan sakit tua. Mak sudah tidak berdaya berjalan. Kebergantungan mak terhadap anak-anak menjadi maksima.

Saya tidak tahu bagaimana mahu mengungkapkan ketika melihat senyum dan tangis mak yang silih berganti. Moga saya masih boleh memeluk mak. Moga mak kembali sihat.

Sebab ketika mak sakit terlantar,matahari tiada lagi muncul di sebalik awan.