Total Pageviews

Tuesday, May 15, 2018

Temu Penyair Asia Tenggara 2018

Saya antara delegasi Malaysia ke TPAT 2018 yang berlangsung di Kota Padang Panjang, Sumatera Barat. Kami menaiki pesawat Air Asia pada tarikh 3 Mei hari Khamis jam 3.30 petang. Oleh sebab jam Indonesia lewat sejam daripada Malaysia, kami tiba di Bandara Minangkabau pada jam 3.40 petang.

Ini kali pertama saya naik pesawat tambang murah. Bukan maknanya saya berlagak tetapi sebagai kakitangan awam, kami biasanya naik pesawat MAS jika ada urusan di sana sini. Saya juga ke luar negara dengan MAS atau pesawat lain. Dulu-dulu saya selalu mendengar kisah pesawat tambang murah dengan cerita begitu begini, menyebabkan saya bimbang sedikit untuk menggunakan perkhidmatan penerbangan tambang murah. Memang pesawatnya agak kecil, tempat duduknya begitu dekat antara satu sama lain tetapi bagi saya itu OK OK saja. Sudah namanya tambang murah, kenapa mesti merungut2? Alhamdulillah, perkhidmatan mereka bagus. Saya tiada masalah pun.

Acara di Kota Hujan itu padat. Kami tiba di rumah inap (atau rumah liburan) sekitar jam tiga pagi. Jika bermasalah pun, sebab kena turun naik bas. Barangkali ada arahan yang kurang jelas menyebabkan panitianya tidak mendapat maklumat yang betul. Paling saya kagum ialah mereka yang menjadi sukarelawan terdiri daripada pelajar sekolah menengah atas, sekolah menengah dasar dan siswa. Santun mereka sangat terpuji. Saya terfikir2...barangkali santun itu terpelihara disebabkan kota itu terkepung oleh Gunung Marapi, Singgalang dan Tandikek.Saya terbayangkan budak-budak sekolah kita, mampukah mereka menguruskan acara sedemikian dengan segala adab sopan yang...masya-Allah, saya benar-benar kagum!

Wah....semua rumah, dewan, kedai mereka tiada kipas, apa lagi pendingin hawa. Sebab itu daerah itu dinamakan Kota Hujan. Dingin. Tandas mereka juga mengingatkan saya akan tandas di Arafah dan Mina. Tanpa pengepam. Rumah-rumah di tepinya ada petak2 sawah dan kolam ikan. Indah sekali. Saya mengimbau-imbau kenangan zaman anak-anak. Ada nampak pokok-pokok bunga matahari liar yang memenuhi jalan-jalan di sekitar kota Padang Panjang. Nampak juga orang menjemur dan mengerat padi.

Rumah Puisi Taufiq Ismail. Sudah lama saya ingin ke sini. Saya membaca puisi Sajadah Panjang TI yang tertera di dinding musolla. Barangkali bagi orang biasa, tiada apa-apa yang menarik dengan rumah tersebut. Saya sangat menyukainya, apatah lagi melihat bunga-bunga cantik pelbagai warna di perkarangan rumah.

Banyak sekali yang saya mahu tulis tentang Kota Hujan. Puisi saya Kerana Kemanusiaan Bukan Sebuah Utopia termuat dalam antologi Epitaf Kota Hujan.

Kami terbang pulang pada 7 Mei Isnin. Berehat sekejap sebab 9 Mei merupakan PRU ke-14. Saya mengundi di kampung saya di Perak. Ini pun ada cerita yang hebat.

Di Kota Hujan, saya menulis dua puisi. Salah satunya Puisi Pendek Buat Gadis Kota Hujan, Nur Halimah.

Nanti saya menulis lagi. Ramadan semakin hampir! Saya menunggu juga siaran puisi Ramadan (dua buah) dan siaran puisi Syawal (2 buah) yang saya antara penyair (takutnya saya mahu menyebut ini), yang dijemput untuk rakaman di Auditorium P Ramlee Angkasapuri pada 28 hb April 2018.