Total Pageviews

Thursday, November 10, 2016

Kayyisa, Grandma sayang kamu



Kayyisa sudah genap enam bulan 7 November lalu. Sudah boleh makan makanan pejal selain susu ibunya. Cucu saya itu sangat kuat, dia sudah mengangkat kepalanya sejak pada usia empat bulan. Kakinya juga kuat. Barangkali kesan minuman susu kambing yang saya berikan kepada ibunya sewaktu dia masih dalam kandungan, meskipun susu kambing itu diambilnya tiga bulan sebelum melahirkan Kayyisa.

Kayyisa suka tersenyum. Bangun tidur pun senyum. Mahu tidur pun senyum. Tidak banyak meragam, seperti tahu akan nasib diri. Melihatnya seakan memutar ingatan. Demikianlah perangai anak bongsu saya ketika bayi. Badannya pejal dan tegap. Tidak banyak ragam. Disukai orang yang melihat.

Kayyisa yang comel selalu memanggil rindu saya. Menguatkan semangat saya dan mak untuk terus sihat. Saya mendoakan mamanya juga kuat untuk membesar dan mendidik Kayyisa.

Saya harap suatu hari nanti jika Allah mengizinkan, saya mahu bawa Kayyisa ke pentas puisi.