Total Pageviews

Sunday, October 23, 2016

Naik Naik

Saya tidak pandai ekonomi. Selain daripada pernah mengambil subjek ekonomi makro dan mikro semasa di tingkatan enam Clifford School lama dahulu, saya juga pernah ambil subjek Manegerial Economics semasa ijazah kedua ( dan saya masih ingat Dr Dawood dari India yg mengajar kami).

Itu pun terkial2.

Namun begitu saya tahu ekonomi kita sedang tenat. Kalau diibaratkan kanser, mungkin sudah tahap 4 yg kronik. Doktor pun sudah hilang ikhtiar, hanya berdoa dan mengharapkan keajaiban.

Saya kasihankan budak2 yg keluar universiti. Anak2 saya, anak2 saudara saya, anak2 jiran tetangga. Bukan semua berbakat berniaga. Sekarang ini kes guna orang dalam berleluasa. Sudahlah kerja payah, gaji kecil, guna pula orang dalam.

Apabila pembentangan bajet kata ekonomi kita bagus, saya pun keliru juga. Bagus yang bagaimana? Maklumlah saya bodoh ekonomi. Buat sajak bolehlah sikit2. Tulis cerpen satira pun dah boleh juga...hahaha.

Harga minyak naik. Tol naik. Barang makanan naik. Makanan kucing pun naik. Kucing sekarang tak mahu makan tikus.

Semua barang dan perkhidmatan kena cukai. Saya tengok banyak kedai yang tutup. Jangan cerita tentang golongan kaya dan berduit. Saya tidak berminat untuk tahu dan ikut mereka membeli belah. Kita mesti lihat rakyat majoriti. Yang ada anak ramai. Yang hidup terpaksa berhutang. Suruh orang ikat perut memang senang. Suruh suruh suruh, habis engkau anak beranak ikat perut jugakah?

Tapi itulah...orang kita ini sengal. Letak sahaja not ungu di hujung pancing, kita selalu lupa mata kail itulah juga yang pernah melukakan kulit kita.