Total Pageviews

Saturday, August 20, 2016

Akhirnya Kami Temui Rawdah



Saya membuat keputusan, dgn kondisi mak, bahawa sekurang2nya satu waktu sehari saya bawa mak ke masjid. Kalau boleh saya mengelak waktu zuhur dan asar, saat matahari sedang membahang.

Malam tadi kami solat Isyak di masjid. Saya solat di celah kepungan wheelchair. Saya kena beritahu mak bahawa selepas ini saya mahu bawa mak ke Rawdah dan makam nabi. Di mana, tanya mak. Masya Allah, seperti mahu menangis saya. Setahun terlantar, telah banyak menghilangkan ingatan mak. Mak, kata saya dlm bahasa mudah. Rawdah itu tempat mustajab doa. Mak tak ingat. Kasihan sungguh. Saya kata mak doa tahan wuduk supaya kita dpt masuk ke Rawdah dlm kesesakan manusia.

Saya ajar mak apa yg mak nak doa. Saya pun bukan pandai. Waktu ini saya kepingin waktu kembali ke asal. Saya mahu belajar agama, kalau pun tidak jadi ustazah, dpt membawa mak ke syurga Allah. Dlm keributan org mahu menyantuni Rawdah, dlm tangisan dan sedu sedan mengintai makam nabi, kami akhirnya memasuki Rawdah, dlm kasar dan tegas pengawalnya.

Ketika berbaris, seorang wanita Malaysia, saya kira statusnya tinggi atau kerjaya bagus, bertanya...ini nenek atau mak? Saya kata, ini mak. Kelmarin org bertanya juga sama ada saya anak bongsu mak. Kemudian wanita itu bertanya, awak masih belajar atau sudah bekerja? Hah? Saya senyum. Puan, saya kata. Saya sudah 50++. Sudah ada cucu. Wanita itu bertanya kerja saya. Mulanya saya mahu ckp kerja tukang sapu mcm yg biasa saya jwb. Tetapi ini masjid. Saya tidak berani bergurau. Sebetulnya saya suka melihat reaksi org. Tukg sapu kerja mulia, membersihkan yg kotor tetapi manusia cenderung tidak menghormati mereka. Selepas saya beritahu saya bekerja di mana ( dgn tidak menyebut kerja apa) baru wanita itu kelihatan bagus wajahnya. Sebelum ini ketika saya bertanya dia dari pintu mana, dia menjawab acuh tak acuh, dan dgn nada yang....hmmm. Agaknya mgkin sblum ini dia ingt saya budak lagi dan kampungan sangat hihihihi

Balik ke hotel mak mmg tak larat. Saya bancuh susu dan siapkan ubat. Saya gosok mak. Walaupun penat tetapi ingatan saya menjalar ke saat kecil. Mak juga tidak larat, ada anak kecil, ada suami, bertungkus lumus di sawah dan kebun getah, tapi mak tetap menggosok belakang saya sehingga lena. Atau melayan keinginan saya utk mak bercerita sehingga kehabisan modal. Tentu waktu itu mak sgt penat dan mengantuk. Kalau mak berhenti, saya akan merengek minta digosok terus, atau marah2 sedikit. Sekrg mak pula begitu. Bukankah kehidupan ini adalah satu lingkaran yg berulangan?

Madinah. Bumi suci yg memiliki jasad suci kekasih Allah.Saya pasti akan dtg lg jika ada umur. Membawa anak2, cucu, adik beradik. Insha Allah. Tuhan, dengarkanlah!