Total Pageviews

Friday, August 19, 2016

Menunggu Rawdah



Kami menginap di AlSaha Hotel tingkat paling atas, 13. Sepanjang dlm penerbgn dgn Saudi Airlines, mak duduk di kerusi hadapan saya. Mak adalah penumpang pertama yg dibawa masuk ke pesawat.Delapan jam penerbgn. Sepatutnya kami berangkat jam 12, tetapi pesawat hanya terbang pada jam 3 dan tiba di airport madinah jam 6.40 ptg.

Mak agak lama di kaunter imigresen sbb ada masalah untuk kesan jari. Sistem mereka agak ketinggalan berbanding kita. Petugas2 jkita juga lebih berdisiplin dan serius bekerja berbanding mereka.

Selasa 16 Ogos saya rehatkan mak. Mak sangat lemah. Kami mendapat rakan sebilik dari Kelantan dan Sarawak. Jadilah seperti itik dgn ayam kampung.

Rabu 17 Ogos saya membawa mak utk maghrib.Lif sesak. Mak hampir jatuh. Seorang lelaki Indonesia membantu. Sebelum solat, seorang nenek Arab menunjuk2 ke arah saya sambil meminta org di depan menyerahkan sesuatu kpd saya. Buah kiwi rupanya, yg dibalut dgn tisu.

Esok paginya, selepas menguruskan mak, saya sendirian ke masjid sebab dua rakan sebilik tidak ke mana2. Saya sgt teringin ke Rawdah. Orang begitu ramai. Tariq tariq, ibu ibu, masuk masuk. Jerit pengawal masjid nabawi berpakaian hitam dan berpurdah.

Saya tidak fikir saya boleh masuk ke Rawdah. Tetapi kuasa Allah membawa saya ke karpet hijau. ustazah Fauziah memberitahu saya, ada ruang tu kak. Cepat masuk dan berdoa. Ada ruang solat, terus solat. Ustazah adalah Pihtas TH.

Saya dpt solat dua kali. Seronoknya. Kemudian saya menarik tgn seorang nenek, membawanya masuk ke Rawdah. Menghadang dgn tgn supaya nenek itu dpt solat. Saya meninjau makam nabi tercinta.

Selesai perjuangan di taman syurga, saya mengambil air zam2 untuk mak. Untuk mandi dan minum.

Jumaat subuh 19 Ogos saya membawa mak solat subuh. Selepas selesai, saya bawa mak balik dan uruskan mak. Rakan sebilik ada menemani mak. Selepas itu saya turun ke bawah, ke masjid mengambil air zam2 untuk mak. Saya kembara sendirian, membeli sarapan bungkus briyani dgn Riyal 15, menukar mata wang RM seribu bersamaan riyal 910.

Mak selalu meminta, mgkin rasa bersalah, supaya saya ke masjid utk solat. Tapi saya kata, status saya adalah sbg pengiring mak. Mak adalah keutamaan saya. Selepas urusan mak selesai, baru saya boleh uruskan hal saya. Saya tidak akan tinggalkan sendirian lama2 kecuali untuk ambil makanan di dewan mkn atau mengambil air zam zam.

Ada bbrapa perkara khurafat yg saya lihat dilakukan jemaah Indonesia dan India. Nnti saya ceritakan.

Tulisan ini ringkas dan byk kesilapan ejaan. Saya menulisnya di tablet dari aras tinggi di bandar Madinah.

Maaf jika agak kelam kabut. Pulang nanti saya akan edit semula.

Moga haji kami diterima Allah.