Total Pageviews

Sunday, August 21, 2016

Allah Yang Mendengar



Hari yg keenam. Ahad. 21 Ogos 2016. Sebenarnya saya telah membuang aplikasi fb di tablet. Tetapi entah mengapa semlm saya mahu menukar gmbr profil dgn gmbr saya dan mak. Langsung saya login fb di chrome. Saya ternmpk gmbr penulis Sabah, Hasyuda Abadi dan isterinya berlatarbelakang payung di laman Masjid Nabawi. Insha Allah, esok saya mesti bertemu org ini.

Esoknya awal pagi saya uruskan mak mcm biasa. Bdn mak agak panas, jadi saya tunggu hingga ada org di bilik. Selepas itu saya turun menuju ke Masjid. Saya mengambil air dlm botol2 kecil. Saya menuju ke kedai untuk mencari roti tawar. Ketika keluar dari kedai, Hasyuda Abadi dan isterinya muncul di depan muka saya. Allah hu. Dia sgt mendengar. Saya kagum. Allah sgt baik, melayani manusia berdosa seperti saya.

Saya naik ke bilik dan kemudian turun semula. Kali ini saya mahu membeli botol mineral 1.5 liter. Saya kosongkn airnya dan menuju masjid. Saya isi penuh dgn tujuan mahu mandikn mak. Sepanjg jln saya berdoa agar dgn izin Allah, selepas mandi, mak sihat dan gatal2 hilg. Saya membeli panadol dan makanan. Mencari ikan goreng yg mak nk tp x jumpa. Dgn air zam2 beberapa botol di backpack, saya berjln laju blk ke hotel.

Esok beg2 besar akan dihntr ke Mekah. Kami akan bertolak pada ptg Selasa.

Saya mengemas bagasi. Keperluan mak saya bubuh di beg 5 kg. Mknn dan minuman saya akan letak di backpack.

Walaupun mak mahu ke masjid, saya tidak mahu ambil risiko. Mungkin boleh jika waktu Isyak atau subuh. Perjlnn ke kota Mekah mengambil masa 6-7 jam. Mak kena rehat.

Dulu mak mandikan saya bertahun2 sehingga saya bisa mandi sendiri. Sekarang saya mandikan mak untuk tempoh 41 hari ini. Betapa jauhnya pengorbanan mak terhadap saya.

Moga Allah memudahkan urusan haji mak. Moga saya sentiasa berasa gembira menjalankan tugas saya sbg pengiring mak di samping beribadat bersama2 mak.