Total Pageviews

Monday, January 11, 2016

Secangkir Pilihan

Saya selalu terfikir begini. Kita jangan sesekali menyesali perjalanan hidup kita dan menobatkan kata bahawa barangkali tiada lagi ruang gembira buat kita seada hayat ini. Sebenarnya kita jangan menyesalinya. Ada orang yang langsung tidak boleh memilih. Ertinya ada orang yang lebih teruk ketentuan hidupnya daripada kita.

Susah-susah kita, menderita pun kita, sakit kita...kita masih mempunyai pintu lain untuk kita melaluinya. Ertinya kita masih punya pilihan. Ada orang yang sudah tiada pintu untuk dia keluar. Duduknya di dalam kelam. Tiada pintu langsung, maknanya tiada pilihan.

Kita barangkali hidup dengan jutaan ujian dan kepayahan. Tetapi kita masih boleh senyum dan ketawa, masih boleh melihat bulan, menghidu wangi bunga, merasai sejuknya angin, boleh lagi berjalan dan sesekali berlari. Ya, barangkali boleh sahaja kita mendakwa bahawa bahagia itu bukan milik kita. Namun bukankah kita pernah juga melalui saat bahagia meskipun sedetik cuma? Maknanya lagi, kalau orang boleh bicara tentang bahagia, maka kita juga boleh kerana kita pun pernah memiliki bahagia (yang sedikit dan sebentar itu).

Nah, cuba kita lihat pula mereka yang tidak punya pilihan itu! Semuanya sudah tertutup kiri kanan atas bawah depan belakang. Mereka terpaksa (?) menerima ketentuan. Mereka tidak nampak, tidak mendengar, tidak boleh ketawa, tidak boleh berjalan, tidak boleh...tidak boleh...

Kasihan, bukan?

Hidup ini bukan pilihan kita, kematian juga bukan pilihan kita. Tetapi kita boleh memilih untuk hidup dengan gembira dan memohon mati juga dengan bahagia. Biarlah yang duka itu datang dan terus datang. Ingat, kita masih boleh memilih. Jika pintu di hadapan sudah ditutup dan dikunci, masih ada pintu lain yang boleh kita masuki.

Biarlah, kalau ada yang mahu mengambil, silakan. Kalau bukan haknya, Allah akan mengembalikan semuanya kepada kita.

Kita masih boleh membuat pilihan.

Hari ini saya mahu minum kopi. Pagi yang luar biasa dengan pilihan yang di luar kebiasaan juga.

Abaikan yang kopi itu tidak bagus untuk saya. Saya mahu bergembira hari ini sebab saya sedar masih ada orang yang tiada pilihan untuk minum secangkir kopi di pagi hari.