Total Pageviews

Tuesday, November 24, 2015

Mak dan semangatnya

Mak tidak tidur 24 jam. Kesejukan. Kami cuba memanaskan badan mak tetapi masih berasa sejuk. Kata mak, bawalah mak ke hospital. Saya tahu fobia mak masih kuat tetapi mak sudah berjanji.

Mak bangun duduk, memakai baju dan lampin sendiri. Kemas seperti biasa. Saya duduk di depan muka mak dan berkata, "Mak mesti bersemangat. Jangan takut. Kita doa yang bagus2. Yang pun berani, Mak juga mesti berani. Semangat!"

Saya mengacungkan penumbuk ke udara. Mak ikut melakukan yg sama.

Saya bergerak balik untuk acara Hadiah Sastera Perdana 2014 yg akan berlangsung di Hotel Palace Of Golden Horses. Saya kata nanti dapat duit, saya belanja Mak lagi. Saya menang bagi pihak Mak. Jiwa Mak yg akan naik ke pentas bersama saya.

Hati saya separuh tertinggal bersama Mak, bersama kakak, kakak ipar dan adik bongsu yg sedang menguruskan Mak. Moga mereka juga kuat. Maklumlah menghadapi kerenah pengurusan hospital luar bandar yang sangat menyakitkan jiwa.