Total Pageviews

Wednesday, November 25, 2015

HSPM 2014

Sebuah piala yang sangat berat dengan tertera logo (?) kerajaan Malaysia, sebuah watikah (?) berisi sijil dan sekeping sampul bertulis “wang tunai” (sebenarnya hanya ada nota sahaja di dalamnya)...saya mengambilnya daripada tangan Menteri Pendidikan Malaysia pada tarikh 25 November 2015 di Hotel Palace of Golden Horses Seri Kembangan. PM yang dijadualkan hadir, tidak hadir. Barangkali beliau ada urusan lain yang lebih penting daripada bertemu para penulis dan penggiat sastera tanah air yang mungkin sebahagian orang menganggap “tiada menyumbang apa-apa” kepada ekonomi negara!

Alhamdulillah. Ini pengikhtirafan tertinggi sastera daripada kerajaan Malaysia. Meskipun saya hanya menang untuk kategori cerpen tetapi mendengar laporan pengerusi panel, terlalu banyak pencalonan untuk kategori cerpen dan puisi berbanding kategori lain. Dalam makna yang lain, Hingyaku diberikan Allah dua peluang untuk menang. Satu sebagai Hadiah Utama Kategori Cerpen HSKU ExxonMobil dan satu lagi untuk anugerah berprestij ini. Barangkali kekuatan Hingyaku adalah temanya, atau gaya tulisnya.

Waktu nama dan gambar saya tertera di skrin besar, saya hanya membayangkan mak yang sedang berjalan naik ke pentas. Saat lampu kamera bergemerlapan, saya juga membayangkan mak sedang tersenyum menerima ucapan tahniah pak menteri.

Saya ditemani pengiring setia, si bongsu. Kami menghadapi perjalanan jauh dari Lenggong ke Seremban, menguruskan kucing-kucing kemudian ke Seri Kembangan dalam pekat cuaca dan lebat hujan. Hati saya kurang keruan mengingatkan mak di kampung dan kakak yang sedikit merosot kesihatannya.

Sesungguhnya hadiah ini untuk mak, guru sastera saya yang terhebat. Meskipun mak tidak sekolah, mak hanya boleh membaca ekoran ketekunannya ke kelas dewasa, tetapi mak adalah “penulis” sebenar sajak Keberangkatan Ayah, sajak Anak Tanpa Rumah, cerpen Hingyaku, cerpen Dingin Bara, sajak Sepatu Hijrah dan sajak Benarlah Katamu.

Terima kasih mak. Tunggu saya pulang menunjukkan piala berat dan plak-plak lain kepada mak.