Total Pageviews

Wednesday, September 9, 2015

Pak Haji Secawan, Selamat Berpulang

Pagi itu saya terima mesej daripada kakak saya di Ipoh.

"Pak Haji Secawan dah sampai hukum pagi tadi. Tengok grup whassap"

Allah hu Akbar. Saya sangat terkejut. Saya tidak percaya. Saya lalu membuka whassap. Jam 2.30 pagi ada mesej daripada kakak ipar memaklumkan yg Abg saya baru ke klinik Lenggong. Pak Haji meninggal di sana. Puncanya sebab tersedak air liur.

Saya terdiam di katil. Membaca fatehah, menenangkan hati sendiri. Pak Haji pergi dengan mudah. Tersedak air liur. Jam 2.15 begitu Allah mengambil miliknya. Proses pengebumiannya mudah, kuburannya pun terpilih. Malam ini Mak dan Abg serta kawan2, akan membuat tahlil untuk allahyarham.

Mak agak sukar untuk menerima. Setiap hari pagi atau petang, Pak Haji pasti singgah di hadapan rumah. Mak siapkan air dan makanan. Pak Haji mungkin sebaya Abg sulung saya. Sama2 bekas perajurit.selesai Pak Haji menguruskan lembu2nya, dia akan singgah. Ada kumpulan tetap yg akan minum di meja halaman rumah.

"Mai kopi secawan" katanya. Daripada situlah Mak menggelarnya Pak Haji Secawan.

Waktu saya beritahu, saya tulis cerita Pak Haji di blog. Dia seronok dan balik beritahu anaknya. Pak Haji dah popular, katanya. Kemudian saya mklumkan lagi, saya guna namanya dalam novel. Dia kesukaan.

Pak Haji, saya tahu anda sudah tiada untuk membaca tulisan saya. Tetapi ingatan2 saya akan mengiringi anda menuju Tuhan, dgn doa, dgn ayat2 Allah. Saya percaya anda dikasihi Allah, sebagaimana kami, sahabat dan saudara yg mengasihi anda. Anda seorang yang baik, menjadi teman bicara Mak, sahabat baik Abg, saudara kami yg santun.

Berehatlah. Dunia ini terlalu riuh dgn masalah.