Total Pageviews

Sunday, September 6, 2015

Cemburu Meow



Saya banyak menerima aduan tidak puas hati.

Rasanya saya bukan seorang yang adil. Kalau tidak, takkan ada aduan.

“Kalau meow buat apa pun, ibu tak marah...” aduan pertama. Kemudian aduan seterusnya ialah, meow rosakkan sofa, katil dan lain-lain, sikit pun ibu tak marah. Kalau adik atau Daddy marah meow, kami yang kena marah semula. Subuh-subuh, malam-malam, kalau penat macam mana pun, ibu bangun sediakan makanan meow. Adik lapar kena goreng telor sendiri. Atau ibu bawa makan di luar. Ibu belikan makanan mahal, suplimen, mainan, baju dan lain-lain semuanya untuk meow. Ibu tak mahu pergi berjalan lama-lama sebab meow juga. Semuanya sebab meow meow meow.

Hmmm...dengan meow pun mahu cemburu!

OK, kalau begitu kita bagi sajalah meow kat orang. Ramai yang mahu dan sedang menunggu. Boleh?

Dia terjerit. “Tak boleh! Meow tu adik punya!”

Pulak!

“Mahal ni kalau kita jual meow ni adik,” kata Daddy. Wah, bukan main lagi dua beranak itu mahu mengusik hati ibu. Sengaja mahu bikin panas.

Memanglah, saya akui. Saya sudah tidak bising lagi mahu menginap di mana-mana. Kalau pergi untuk sebarang acara, hati saya susah. Saya teringat sudah makankah meow-meow itu? Tandas-tandas mereka sudah penuh dengan kotoran atau belum? Bagaimana kalau yang kecil-kecil itu memanjat bekas air dan jatuh ke dalamnya. Atau kalau tiba-tiba si montel itu tersekat di jendela, tempat kesukaannya untuk tidur.

“Ya la, adik. Adik pandai ambil makanan, pandai masak. Pandai pam tandas. Pandai jaga diri. Meow-meow itu haiwan. Otaknya kecil. Dia tak pandai masak. Dia tak pandai jaga diri. Kasihan kan?”

Pagi-pagi ketika membuka pintu bilik, saya tengok dia memeluk meow-meow yang gebu itu dan meletakkannya di pipi. Padahal dia alergik. Dia yang memungut meow-meow bayi yang dijumpai tanpa ibu di jalanan. Sepanjang hari dia menjadikan meow-meow itu model fotografi.

“Adik nak pakaikan roti kat Atat, boleh tak? Adik tengok ramai yang buat macam tu di istagram...” adoi...budak ini. Macam-macamlah.

Sebenarnya bukan dia cemburu sangat pun. Sengaja buat aduan sebab ibu over-pampered meow-meow macam cucu. Tidur pun dalam bilik yang ada pendingin hawa. Ada tandas khas.

Entahlah. Saya sudah anggap Baby, Comel, Atat, Puput, Milo, Kopi, Pau, Shiro, Simba, Kyo dan Kerumba seperti sebahagian daripada isi rumah.

Hari-hari kerjanya membuli meow. Nampaknya meow-meow itu kena tabah sehingga si bongsu mendapat kerja dan berhijrah ke tempat lain.

No comments: