Total Pageviews

Wednesday, August 26, 2015

Mengisi Rumah Merdeka

Ramai orang sedang mengisi rumah merdeka sepanjang Ogos dan September. Beberapa orang menghubungi saya meminta definisi rumah itu daripada tuannya sendiri. Kemudian mereka minta izin untuk mengisinya.

Memulakan agenda ialah pihak Ipgm. Diikuti Ipta. Selepas itu Perak dan Kelantan.

Kami hanya dapat sekali berlatih. Saya memberitahunya mengenai mimik muka, gerak tangan, intonasi dan paling penting ialah...jangan menjerit, jangan laju. Bukan tidak mahu berlatih tetapi masa yang sangat cemburu tidak memungkinkan kami berlatih.

Harinya pun tiba. Pentas deklamasi menyaksikan Ardianfasly bin Inggu menjadi naib johan. Saya bangga. Ardian sangat cekap dan cepat menyiapkan dirinya untuk beraksi di pentas. Ardian beruntung sebab dia membawa sajak yg ditulis pensyarahnya. Saya boleh memahamkan kehendak dan cerita sajak itu semasa kami dalam perjalanan.

Tahniah Ardianfasly. Sekarang saya sedang mendoakan Wan Yusof di pentas Ipta, Fahmi Fadzil di pentas negeri Perak, Rafiki di Johor dan mungkin Saiful Bahari di Negeri Sembilan.

Ayuh, anak2. Mari kita isi rumah merdeka walaupun kurang bersemangat untuk menyambutnya.