Total Pageviews

Friday, August 28, 2015

Lagu Hidup

Saya suka menyanyi. Ramai yang tidak tahu kesukaan saya yang ini sebab saya tidak pernah menyanyi di publik.

Lagu-lagu yang saya suka nyanyikan tentunya seperti Cari Kawan Lain nyanyian Kumpulan The Favourite dari Indonesia, atau lagu-lagu Inggeris tahun 1970-an. Ada juga lagu rock! Hahaha...

Sekarang, anak-anak saya sudah sangat dewasa. Tiada lagi yang mahu mendengar saya menyanyi. Jadi saya ada audien yang baharu. Barangkali bukan audien tetapi lebih kepada mangsa. Mereka dengar saya menyanyi dengan wajah cuak!

Yang paling redho mendengarnya ialah si Kopi. Anak kucing ini adik kepada si Milo. Saiznya lebih kecil. Gebu. Baik sedikit dalam makna kata tidak seperti kakaknya yang tidak suka dipegang. Dia akan mendengar saya menyanyi betul-betul di depan mukanya yang comel. Sebenarnya saya kasihan tetapi nampaknya hanya dia satu-satunya “peminat” saya yang setia!

Apabila mendengar semula suara saya yang dirakam, eh...sedap juga ya. Hahahaha.

Hidup kita pun semacam lagu. Ada kalanya kita mendengar lagu sedih, ada kala lagu yang meriangkan hati. Ada juga lagu menginsafkan seperti Selimut Putih yang selalu allahyarham ayah nyanyikan.

Tiada salahnya kalau mahu gembirakan hati dengan menyanyi. Cuma kena jagalah sebab suara itu aurat.

Oleh sebab Kopi masih duduk menghadap saya, nampaknya saya kena menyanyikan satu lagi lagu. Ayuh, untuk Kopi...dengarkanlah Ratnaku nyanyian Roy!