Total Pageviews

Monday, June 1, 2015

Puput

Si bongsu memaklumkan yang dia mengutip bayi baharu. Sangat kecil. Bersendirian mahu melintas jalan di Saujana Utama. Rasanya baru berusia sekitar dua minggu.

Hampir sahaja makhluk kenit itu ditabrak kereta si bongsu. Mujur rakannya nampak. Bayi itu berkutu. Saat dimasukkan dalam kereta, dia membuang angin dua kali. Lalu saya namakannya si Puput.

Saya mahu pulang sekejap ke kampung. Puput terpaksa dibawa balik juga. Calico. Sama seperti Naget. Cuma wajahnya bulat dan badan tidak panjang melentik seperti Naget. Comel dan pandai juga membawa diri. Saya beli minyak zaitun untuk bayi dan melumur badannya untuk membuang kutu.

Semalam waktu membawanya keluar kereta, anak Tuty berteriak, "adik Naget ya?".

Sesi berkenalan dengan Pak Cik Atat, Mak Cik Baby dan Mak Cik Comel. Baby yang sarat hanya mendesis dari jauh. Comel dan Atat agak teruja dan sesekali mahu menerkam. Comel merajuk, langsung enggan didukung macam selalu, meminggir ke tepi pintu.

Pagi ini menghantar Atat untuk pemandulan. Tidak sampai hati melihat wajah cemasnya. Dia melihat saya dengan muka kasihan. Berat hati mahu meninggalkan dia di situ sehingga seorang pelanggan berkata, "tak apa. Dia selamat di sini..."

Atat akan bermalam di klinik.

Sementara Baby datang dan memanggil saya masuk ke bilik. Saya tunjukkan tempat untuk bersalin tetapi dia seakan tidak setuju. Dia pergi ke bawah meja solek yang terlindung. Jadi, saya kosongkan kotak pakaian yang ada di situ. Dia terus masuk dan baring.

Saya masih ada urusan di luar.

Harap Atat dan Baby OK. Si Comel pun harapnya dapat menerima Puput yang sangat kecil itu.