Total Pageviews

Tuesday, June 2, 2015

BibiyanaLayola Menjadi Mak

Kucing adalah makhluk yang faham kalau tuannya bercakap.

Tidak percaya?

Saya yakin sesiapa yang ada memelihara binatang seperti kucing, anjing atau kuda...atau yang seumpama dengannya pasti bersetuju dengan saya.

Waktu mahu bergerak pulang ke kampung Sabtu itu, saya berpesan kepada Baby. “Tunggu ibu balik baru Baby bersalin ya. Tapi kalau mahu bersalin juga, Baby bersalin di sini...” saya membawanya ke sudut bilik. Saya tidak sempat mencari kotak besar. Jadi ada besen besar di situ yang saya alas dengan kertas akhbar dan kain.

Kepada Comel juga saya berpesan berkali-kali, “jaga rumah, jaga adik (Baby). Jangan ajak bergurau kuat-kuat sebab adik tak sihat...”

Kedua-duanya berguling-guling di hadapan saya. Berbunyi-bunyi juga. Memang bimbang sebab Baby jarang mengiau. Saya usap mereka dan kata, “ibu balik sekejap saja. Tengok opah, ambil novel...”

Mujur saya sampai di rumah malam Isnin. Membawa bersama si Puput, si kenit yang comel dan lincah (Puput ini lelangitnya hitam. Dia sangat kecil tetapi kuat menarik jubah yang saya letak di tengah rumah. Ditariknya ke tepi dinding seakan berkemas. Suka memanjat badan waktu kita sedang duduk dan kemudian boleh tidur lena di leher).

Pagi Selasa sewaktu sedang bersiap-siap untuk menghantar Atat masuk wad, Baby keluar dan datang ke hadapan saya, berbunyi-bunyi. Dia masuk ke dalam bilik dan kembali kepada saya. Saya menunjukkan besen di tepi dinding tetapi dia enggan masuk. Oleh sebab itu saya mengeluarkan baju-baju dalam kotak di bawah meja solek dan dia masuk ke dalamnya. Dalam tempoh saya menghantar Atat dan menguruskan poslaju buku-buku saya itulah barangkali Baby bersalin.

Waktu balik, saya pergi menjenguknya tetapi saya tidak perasan ada bayi sebab warnanya gelap. Ketika membuka lampu, saya baru perasan. Saya terus menghubungi si bongsu dan menangis. Kasihan Baby bersalin sendirian. Patutlah ketika saya membuka pintu, si Comel dan Puput tiada di ruang tamu. Kedua-duanya sedang duduk diam dalam bilik menemani Baby.

Selasa 2 Jun 2015.

Dua ekor bayi itu kelihatan seperti ibunya, tiada yang nampak berwarna kencana seperti Atat.

Sudah menjadi enam ekor sekarang. Saya pun semakin sibuk.

Sudah puas menjadi emak orang, sekarang jadi emak kucing pula.