Total Pageviews

Thursday, June 4, 2015

Hmm...hmm...

Dunia kepenyairan sudah berubah. Menjadi dunia lakon, dunia pura-pura. Pendek kata, kalau mahu glamor, masuk saja ke dunia penyair. Tidak perlu jadi artis yang berlakon di telenovela yang sangat menggambarkan tahap pemikiran masyarakat kita. Tulis sajak, kutip sana-sini, tampal-menampal dan jadilah sajak. Ejaan tidak betul, kata sendi juga ikut suka hati mahu taip. Janji ada kata-kata yang dianggap sajak. Tak payah fikir gaya bahasa, identiti atau struktur binaan sajak.

Kalau ada majlis, pakai glamor-glamor, selfie sana sini. Tiada beza apa pun dengan artis di dunia yang lagi satu. Berbaik-baik dengan penerbit atau orang-orang besar sastera dan kemudian terbitlah sebuah kumpulan puisi yang tahapnya macam budak sekolah menulis. Emosi merata-rata, pemikiran dan keintelektualan nihil. Ada juga skandal di situ dan di sana. Tulis macam malaikat tapi hakikatnya tanduk iblisnya bukan dua, tapi berpuluh-puluh.

Huh...saya merenung kembali tuduhan-tuduhan itu. Itu pandangan peribadinya.

Lebih separuh daripadanya, kita kena akui kebenarannya dengan hati pedih.

Kalau dahulu, kita selalu melihat dunia kepenyairan sebagai sesuatu yang murni-murni, sekali pun masih ada tompok hitamnya. Penghuni dunia kepenyairan itu memang perilaku dan imejnya aneh, tidak banyak bersuara, pemerhati yang tajam, prinsip hidupnya mudah, penampilan mudah, sudah memiliki identiti sendiri, mata dan hatinya bersatu, menekuni segala isu besar lokal dan global, turun ke lapangan untuk merasai denyut nadi kehidupan masyarakat marhaen, tidak terseret-seret dengan segala cerita artis terselak kain atau gosip murahan. Dunia glamor tiada dalam senarai keutamaan.

Saya ingat sesuatu yang pernah saya baca mengenai sajak. Bukan mudah mahu menulis sajak sebab sajak itu “susunan terbaik daripada kata-kata terbaik”. Mahu bercerita tentang sesuatu yang besar dalam baris-baris yang sedikit. Bukankah susah? Mesti ada pemikiran di dalamnya, ada keintelektualan, ada segala unsur yang membina rumah sajak. Tetapi sekarang semua orang mahu tulis sajak. Semua orang mahu buat buku sajak. Mutunya, entahlah. Saya bukan pengkritik. Saya tidak pandai benda-benda begitu.

Nota hati: (Walau apa pun dikata orang mengenai Dibipi, saya masih kekal menyanjung tinggi institusi ini. Tiada keraguan jika kita mahu menikmati hasil karya yang diterbitkan Dibipi. Mutunya sangat dijaga).