Total Pageviews

Sunday, June 7, 2015

SUATU PETANG DI SENAWANG

Saya ada photo-shoot dengan jurugambar akhbar. Berjanji untuk bertemu di Ice Room Senawang. Tidak lama kemudian wartawan muda sebaya anak sulung saya muncul dengan dua kawannya.

Tidak banyak pun yang mahu diceritakan sebab saya sudah menyediakan beberapa maklumat yang mungkin dapat membantu wartawan tersebut menulis berita. Sekarang memang mudah sebab buat sahaja carian di internet, tetapi saya bimbang sebab maklumat mengenai saya tidak dikemas kini, khususnya buku dan karya terkini serta anugerah yang diterima.

Dahulu, kami mendapatkan berita dengan cara membawa alat perakam yang ada kaset kecil yang mahal harganya. Kalau rosak memang habislah. Menaip pun guna mesin taip sahaja. Mahu cari maklumat pun sukar sebab tiada internet.

Kini segalanya di hujung jari. Tetapi cabarannya tetap sama. Menjadi wartawan di meja tertentu kena tahu segalanya mengenai meja itu. Kalau sukan, kena kenal siapa Santokh Singh. Kalau artis kena tahu siapa Rafeah Buang. Kalau sastera kena tahu siapa Pak Sako, kalau meja politik kena tahu siapa King Ghaz. Kalau meja jenayah, kena tahu juga siapa Botak Chin.

Kena tunggu akhbar Rabu untuk melihat berita mengenai saya itu. Biasa-biasa sahaja. Saya hanya mahu mak tahu bahawa janji saya dua puluh lapan tahun yang lalu untuk mak sudah tertunai.

Terima kasih mak. Dan saya akan bacakan berita itu untuk mak nanti.