Total Pageviews

Wednesday, May 13, 2015

Si Kecil Boboi?

Barangkali minggu hadapan, ada ahli keluarga baharu. Seekor bayi kecil yang dijumpai si bongsu.

“Adik pergi belikan susu, sabun dan botol. Kecil sangat. Tidak sampai hati mahu lepaskan di rumah kosong. Bimbang dimakan anjing atau bapa kucing”

Dan dia juga sempat membebel sebab kena GST!

Kasihan. Saya mencadangkan dia hantar sahaja ke rumah. Tidak mengapa jika terpaksa berkongsi sekejap dengan kucing-kucing yang ada.

“Kutunya banyak. Kasihan betul...”

Dia menumpangkan sekejap bayi itu di rumah kawan-kawan lelaki sebab teman serumahnya tidak sukakan kucing.

“Kawan-kawan lelaki adik buatkan rumah kotak. Mereka panggil dia Boboi. Tapi adik rasa dia betina. Nanti Isnin petang adik ambil dan bawa balik. Ada kawan di rumah itu yang tidak suka kucing...”

Saya tidak kisah. Macam Naget juga. Badannya berkurap dan berkutu tapi kalau dirawat dan diasingkan, dia akan sembuh meskipun mengambil masa. Rasanya bayi ini lebih kecil daripada si Naget.

Sementara menanti kelahiran bayi si Baby dan Comel, saya rawat dulu si kecil itu. Kasihan dia terbiar sendirian begitu. Jahatnya manusia.

Hmmm...tiba-tiba saya terjentik dengan sesuatu.

Nampaknya bukan sahaja wajahnya seiras saya, malahan perangainya juga yang kasihankan makhluk berbulu itu meskipun alahannya sangat kuat.

Mengenangkan bahawa dia akan memandu satu jam lima puluh minit dengan seekor kucing kecil dalam kereta, entah berapa puluh kalilah dia akan terbersin agaknya?