Total Pageviews

Saturday, May 23, 2015

Kucing Tanpa Misai Sebelah


Budak yang sakit mata

Hari ini entah-entah saya kepengsanan sendirian!

Saya jarang tidur siang kecuali jika sangat-sangat penat. Kalau tidur pun tidak lama, akan terbangun-bangun untuk ke tandas atau terjaga sebab diganggu Comel.

Tetapi siang tadi saya tidur dari waktu awal dhuha sehingga melepasi Zohor. Terjaga pun sebab perut kelaparan. Awal pagi hanya sarapan dua keping roti, secangkir air lemon panas dan segelas air suam. Nasib baik kucing-kucing itu telah diberikan makanan ikan rebusan, sudah dibersihkan kotoran. Segera saya makan dua biji pau yang diberikan jiran awal pagi tadi demi menghentikan muzik yang berdendangan dari dalam perut.

Saya fikir Comel dan Baby ada mengejutkan saya macam biasa tetapi saya tidak jaga. Memang badan sangat lemah dan saya tidak melaksanakan rutin biasa jika cuti umum.

Seingat saya, malam pun saya tidur awal sambil menahan kesakitan di pinggang kanan. Batuk masih ada sedikit.

Asalnya saya mahu balik ke kampung, langsung singgah di KK mengambil beberapa naskhah novel Suci. Sudah ada yang memesan sedangkan saya belum berupaya untuk mengambilnya. Terpaksa membatalkan niat sebab bimbang tidak mampu bertahan berjam-jam duduk dalam kereta.

Sebagai manusia yang lemah (klise bunyinya...huhu), semangat saya agak menjunam ke bawah dalam beberapa waktu ini. Apabila ada perkara yang mengganggu atau terlalu mengganggu fikiran, akan menjadikan fizikal yang tidak sihat menjadi semakin tidak sihat. Benar-benar memburukkan lagi keadaan meskipun saya cuba berlagak riang gembira dan sihat sejahtera (dan siapa tahu kalau kita menangis teresak-esak di bawah selimut?).

Ya ya ya...kita akan berkata kepada diri sendiri, persetankan dengan segala yang cuba menjahanamkan diri kita...tetapi percayalah, hanya orang yang hatinya diperbuat daripada batu sahaja yang akan berjaya!

Saya pasti esok saya akan kembali gembira. Mesti gembira.

Catatan:
Hari ini saya sangat berdukacita. Saya telah tergunting semua misai si Baby di sebelah kanan. Puncanya saya mahu buang gumpalan bulu di lehernya. Kasihan Baby, dia sudah sarat. Mata kanannya berair pula. Sudah bawa sampai ke klinik di Senawang tapi klinik tutup!

Walaupun tidak bermaya, saya keluar juga membeli segala keperluan kucing-kucing itu dengan perbelanjaan sekitar RM500 termasuk GST!

Huh!!!