Total Pageviews

Wednesday, May 6, 2015

IMPIAN SUCI SEBUAH NOVEL



Barangkali Mei memang bulan saya. Alhamdulillah.

Meskipun tidak banyak karya yang terbit seperti tahun lepas, Mei ini memberikan saya sesuatu yang lebih besar.

Puisi saya sudah berumah. Meskipun 60 buah puisi itu semuanya puisi baharu yang tidak pernah tersiar, saya puas hati. Pelabuhan Matahari telah lahir untuk mengisi rak di Pesta Buku Antarabangsa KL. Saya sedang mengumpul puisi-puisi yang pernah tersiar, juga cerpen.

Mei juga telah membuka peluang tembus sekali lagi ke majalah elit sastera iaitu Dewan Sastera Mei. Tahun lepas, saya terlepas peluang ketika editornya menghubungi untuk cerpen Hingyaku yang telah disiarkan akhbar. Waktu itu memang sedikit terkilan sebab betul-betul seminggu tersiar, editornya meminta cerpen itu dihantar ke DS. Tentu sahaja tidak boleh!

Mei juga melahirkan novel awal dewasa yang diterbitkan oleh LEPAS Perak. Impian Suci. Novel kisah perjuangan insan bernama Suci ini saya garap dengan bahasa gaya Dewan. Bukan gaya bahasa novel pop.

Alhamdulillah. Syukur saya kepada Allah yang membuka ruang sihat untuk saya berkarya.