Total Pageviews

Tuesday, May 5, 2015

Pyan



“Mari mari!!! Beli buku beli buku!!!”

Reruai (tetapi saya lebih suka perkataan “gerai”) ITBM memang paling ramai penulis berkeliaran selain pembeli yang mahu memborong buku.

Ada sudut sofa putih dan bicara buku. Di tepinya duduk seorang yang nampak “kutu”.

“Mari sini,” katanya. “Ambil gambar. Beli buku...” dia menggayakan gaya orang rendah/pendek dan menunjukkan ke arah saya. Memang itulah modal dia kalau jumpa. Mengejek saya pendek sebab si bongsu suka sangat mengepos gambar saya dengan ayat “ibu yang kurang tinggi” atau “kaki tak sampai” di laman maya.

Saya memperkenalkan anak-anak dan menantu yang mengekori saya ke Pesta Buku.

Sebelum itu kami menghadiri kenduri perkahwinan anak presiden PENA Dr Saleeh Rahamad dan Kak Azizah Supardi di DBP. Kedua-dua mereka senior saya di UM dalam bidang yang sama. Di sana saya bertemu Bob (Dato Baharom Mahusin), sahabat saya semasa di UM yang sedikit terusik melihat anak-anak saya yang pernah didukungnya dahulu sudah dewasa.

Saya membeli bukunya yang sudah berapa kali diulang cetak. Sewaktu mahu menulis di halaman depan, dia mengusik saya lagi.

“Ratna Laila Shahidan. Saya tulis Shahidan ya...” sengaja dia mengusik begitu disebabkan saya pernah mengeluh asyik terpaksa memulangkan cek yang dikirim akhbar akibat salah nama ayah yang dieja Shahidan. Sebenarnya sejak sekolah, memang selalu berlaku kesilapan nama ayah itu dieja orang.

Dia memanggil anak perempuan sulungnya yang baru bertugas di ITBM. Memperkenalkan kepada saya. “Ini kawan lama...” kata saya pula merujuk kepada penulis-pelakon Pyanhabib Rahman, bapanya.

Begitulah kesenimanan Pyanhabib. Kepada saya, dia orang seni tulen asuhan Anak Alam. Peribadinya mudah, prinsip hidup pun mudah.

“Hidup mahu merdeka dan gembira...” katanya.

Dan saya selalu ingat kata-kata itu biar pun kadang-kadang kita tetap tidak bebas dalam merdeka!