Total Pageviews

Monday, February 9, 2015

Pesan Ibu

Chomel dan Bebi suka sangat memerhati Brazillian Tortoise milik si bongsu. Si Chomel dengan tabiat domestikanya, memberikan keterujaan dengan gayanya yang tersendiri. Si kecil Naget masih dalam sesi kuarantin. Sudah dihantar ke vet dua kali. Tapi masalah belum selesai. Mungkin dua minggu lagi dia sudah boleh dilepaskan dari kurungan. Sekarang, si Bebi pula memasuki sesi kuarantin. Dia sakit mata. Ubatnya ada tiga jenis. Kasihan Chomel sendirian, mengusik-usik kawannya dari celah jaringan.

“Si kecil bagaimana?” selalu puan pengawal melontar tanya tatkala saya melalui pondok pengawal. Saya memberikan simbol bagus. Kelmarin, saya terdengar dengan jelas sebab tingkap kereta terbuka, encik pengawal memberitahu pengawal baharu, “itulah puan yang sayangkan kucing...”

Bukan sayang tapi kasihan. Hehehe...

Malam itu saya ajak si bongsu membeli ikan mas. Mesti kucing-kucing itu kesukaan melihat ikan yang berenang, berbanding kura-kura yang senyap. Ikan mas bulat perutnya, bukan jenis yang biasa. Bulat betul, macam belon.

Waktu membungkus, peniaga Cina itu menegur, “eh, muka banyak sama ya? Macam fotostat. Kalau ada pertandingan muka serupa, awak dua orang masuklah. Saya gerenti menang punya!”

OK, itu kata-kata yang ke satu ratus satu sepanjang kedewasaan si bongsu!

Dan yang paling bagus ialah ketika dia menyambung, “awak dua orang macam kakak dengan adiklah.” Hehehe...rasa macam mahu beli seratus ekor ikan mas sambil saya menjeling muka si bongsu yang ketawa lucu bercampur geram!

Ahad semalam kami ke Shah Alam lagi. Menjalani terapi empat jam yang memenatkan. Waktu balik, bawa Bebi ke klinik dan mencari beberapa keperluan. Saya berjalan menonong-nonong, kepeningan dan penat yang teramat.

Tetapi hati saya puas sebab banyak sekali saya berpesan kepada si bongsu. Antaranya ialah: biar kita kelihatan tidak memiliki apa-apa tetapi kita ada kekayaan jiwa untuk membantu orang susah tidak kira agama dan bangsa, juga haiwan-haiwan yangg kelaparan. Jadikanlah harta yang Allah pinjamkan kepada kita itu sebagai ladang pahala untuk membantu kita di akhirat kelak. Tidak payah berkereta besar hanya untuk meletakkan kita ke lubuk hutang. Kereta kecil pun tidak apa, tetapi jadikan dia alat untuk membawa orang ke klinik, contohnya begitu. Rumah jangan hias berlebihan sekadar untuk tunjuk menunjuk kepada tetamu dengan tujuan bermegah. Jadikan buku sebagai teman, jangan taksub membeli jenama sedangkan wang tersebut lebih bermanfaat jika kita membeli makanan untuk orang susah.

Harapnya telinga si bongsu tidak tersumbat!