Total Pageviews

Wednesday, February 4, 2015

Menjadi Mumia

Selasa lepas, cuti perayaan Thaipusam. Dengan dua buah kereta; saya dan anak-anak dengan si bongsu yang memandu serta sebuah lagi berisi Kak Amanah, ibunya dan Dr Wan Zaliha, menuju ke Seksyen 16 Shah Alam. Jam sepuluh kami tiba di Innalyakin Herbal Centre.

Hanya ada seorang yang sedang dirawat. Saya, si adik, Dr Wan, Kak Amanah dan ibunya menjalani terapi resdung sementara menanti perawat tiba. Satu jam terbaring di katil dengan tempekan tebal seperti mumia. Herba mula memanaskan seluruh muka. Mahu meraung “ulat-ulat” resdung itu dibuatnya.

Selesai terapi, saya dan si sulung masuk ke kamar perawat. Saya beritahu sejarah kesihatan saya termasuk masalah yang terkini.

“Baring...” katanya. Dia menyelimuti tubuh saya dengan selimut. Memakai sarung tangan dan mula memicit bahagian tertentu.

“Mahu tahu keputusan sahaja atau terus mahu buat terapi?” tanyanya. Saya memilih untuk terapi selama empat jam. Saya duduk jauh, mahu datang ke Shah Alam bukan senang. Kemudian si sulung pula diperiksa. Ada masalah cyst tetapi tidak serius.

Empat jam saya menjalani terapi, dengan hangat herba yang menyengat dari dada ke ari-ari. Saya menyuruh anak-anak mencari restoran untuk makan dan solat. Mereka kena mencari agak jauh sebab yang ada di aras bawah hanyalah restoran mamak. Jam empat setengah baru selesai. Diberi penerangan oleh perawat, diminta menjalani terapi ulangan, dan diberikan ubat air herba yang sangat dahsyat bau dan rasanya.

Ahad depan saya kena menjalani ulangan terapi sehingga masalah saya itu diatasi. Saya tidak mahu menjalani pembedahan sekali lagi sehingga menjejaskan tugas. Mana tahu dengan ikhtiar secara rawatan terapi herba, mampu menghalang bahan kimia terus bermaharajalela dalam badan saya.

Kami tiba di rumah jam tujuh setengah dengan pemanduan cekap si sulung dan bebelan “JPJ” tak bergaji dari tempat duduk belakang.

Mujur sahaja budak-budak itu berusaha untuk minum air herba walaupun tangan sebelah menutup hidung. Mereka memberi semangat kepada saya, “tarik nafas, ibu. Tutup hidung...”

Begitulah kisahnya menjalani terapi herba di Innalyakin Herbal Centre. Untuk kanser, lumpuh, masalah mata dan sebagainya. Alternatif bagi mereka yang tidak mahu disuntik dengan bahan kimia.

Tetapi semuanya dengan izin dan kuasa Allah. Dia yang menyembuhkan segala penyakit.