Total Pageviews

Tuesday, December 2, 2014

Dari Celahan Jendela

Sebenarnya saya berada di kampung lima hari. Hari ini membawa mak ke klinik untuk suntikan dan ubat. Doktor Azmi yang pernah merawat allahyarham ayah empat belas tahun lalu masih ingat benar dengan saya. Banyak yang kami bualkan khusus berkaitan kesihatan mak.

Saya kena balik ke ibu negeri tempat saya menumpang tinggal sementara itu sebab cuti saya diganggu. Nampaknya perancangan saya untuk fokus menulis sesuatu juga ikut terganggu. Entahlah masih sempat atau tidak.

Sementara menunggu-nunggu mak di klinik swasta dan kakak ipar di klinik rakyat, saya membuka laman maya. Oh, ada “pergaduhan” rupa-rupanya. Dunia sastera yang pada saya sedikit suci ini sebenarnya sama sahaja dengan dunia politik yang hari-hari kita baca berita di akhbar perdana dan tidak perdana.

Saya tidak menyebelahi mana-mana bukan sebab mahu menyelamatkan diri. Tetapi saya menulis sebab saya suka menulis. Lebih banyak percuma daripada yang dapat duit. Semuanya sebab passion.Kalau ada pihak mahu bagi hadiah, saya ambil. Kalau ada pihak siarkan di media mereka, saya bersyukur. Saya bukan pandai sangat menulis dengan kisah-kisah luar biasa yang massa tidak faham. Saya menyukai karya Allahyarham Ustaz Azizi. Kalau tuan-tuan peminat beliau juga, tentu tuan-tuan memahami maksud saya.

Jangan nanti kita dikatakan syok sendiri. Kita menulis dengan tajuk-tajuk yang orang baca sekilas pun bikin pening. Belum lagi membaca ayat pertama. Saya kata itu sebab saya bukan orang bijak pandai. Marhaen seperti saya, menulis bukan untuk glamor. Ke sana ke mari dengan tiket sastera tetapi kelihatan seperti tiada beza dengan dunia artis glamor dan elit politik yang biasanya kita pandang serong itu.

Kalau mahu polemik, silakanlah. Tetapi jaga adab supaya orang yang bukan sastera tidak gelakkan kita sampai berguling-guling di lantai.

Macam yang dikatakan oleh seorang kakak ini, “hipokrasi berlaku di mana-mana. Tulis ayat Quran, tulis yang murni dan molek, tapi hakikatnya dahsyat!”

Saya jauh ketinggalan, selalu saya begitu dalam sebarang isu. Orang sudah hangat dengan bara api, saya baru tahu. Rasa macam mahu menarik diri dan berjalan sendirian seperti yang dibuat beberapa orang. Prolifik juga mereka.

Marilah kawan-kawan, kita menulis sebab kita suka menulis. Saya mungkin ada tambahan iaitu mahu tunjukkan kepada mak (dan ayah juga). Apabila saya membaca sajak atau cerpen yang tersiar di hadapan mak, saya rasa seronok. Buat apa kita gaduh-gaduh. Polemik boleh tapi jangan sindir menyindir terutama penulis-penulis (?) baharu. Jaga adab apabila kita mahu memberikan pendapat terhadap pak cik-pak cik dan otai-otai sastera, meskipun kita merasakan lebih advance daripada mereka. Orang tua ada deria yang cepat menangkap sindiran dan kiasan. Bukankah mereka lebih dahulu makan garam daripada kita?

Ada dua “pergaduhan” yang tiada kena mengena pun dengan saya tetapi melibatkan orang-orang yang saya kenal.

Aigo...kena bersiap-siap mahu pulang ke ibu negeri tempat saya menumpang itu. Berat hati. Terlalu.

Tekat selendang untuk si dara, dara memakai manis sekali; tempat orang...orang juga, mana nak sama negeri sendiri...