Total Pageviews

Thursday, November 27, 2014

@#$%^&*()_+


Sedang "mengemas" rumah


Sajak yang disambung tulisannya oleh Baby


Tandas Smartshif untuk bulus


Tatkala melihat sekumpulan semut kecil gigih mengangkut seketul gula dengan segala kudrat, kita cepat mengambil pengajaran daripada teladan serangga mini ini.

Allah telah menciptakan pelbagai perkara untuk kita jadikan contoh. Menjadi motivasi antara satu sama lain. Oleh sebab itu jangan memandang rendah akan serangga bersaiz mini seperti sang semut. Hatta seekor nyamuk boleh mengakibatkan kematian seorang manusia atau kelompok manusia yang kononnya gagah perkasa.

Ada orang yang bertanya mengapa saya menyusahkan diri dengan mengambil dua anak angkat yang berbulu-bulu itu. Kos penjagaan dan pemakanannya tinggi. Mahu ke mana-mana pun susah sebab memikirkan hal mereka di rumah. Betullah tu. Mana mungkin kedua-dua anak gadis saya itu pandai memasak ikan yang ada dalam peti ais. Atau membantu menyapu lantai rumah, apa lagi mencuci kain.

Makin menyemakkan rumah, memang kepakaran merekalah!

Saya tahu memang banyak gangguan dan "kekacauan" yang akan berlaku terutama ketika saya mahu berkarya. Satu daripada huruf di papan kekunci komputer riba saya telah hilang entah ke mana. Di atas komputer ada kesan cakaran. Ketika saya menulis puisi, mereka pun sibuk juga menaip. Kalau mahu membaca, mereka akan "membaca" juga dengan baring di atas buku atau akhbar dan menggigit helaian seperti tidak makan sepuluh hari.

Mereka adalah terapi saya. Wah, ada lagi orang kata, mengajilah banyak-banyak. Memanglah mengaji, tetapi tidak salah juga kalau menganggap memelihara kucing sebagai terapi. Mereka haiwan kesayangan Nabi. Mereka pembersih. Meskipun bulu yang gugur itu najis tetapi ada kesepakatan ulama bahawa ia najis ringan dengan maksud kucing adalah haiwan yang memang habitat dan takdir alaminya tinggal di persekitaran manusia.

Ketika saya mahu kalah dengan ujian, Allah datangkan mereka untuk saya.

Meskipun tidak pandai membasuh baju atau mencuci pinggan, tetapi mereka membasuh kedukaan saya, mencuci bekas air mata yang mengalir jauh ke dalam hati.