Total Pageviews

Saturday, November 1, 2014

Sepatu Hijrah


Mingguan Malaysia Ahad 2 November 2014

Bayarannya nanti lepaslah untuk beli jajan Baby...Alhamdulillah. Murah rezeki Baby.



Teringat gurauan adik Badrul, "kak ni dahsyatlah. Kereta untuk kucing, kamera kucing...sajak pun untuk kucing..." hehehe. Kusyen kereta sudah ada calar sedikit, kamera sudah pecah juga sedikit sebab talinya diheret Baby. Sofa jangan ceritalah.

Pergi membeli akhbar dengan Baby. Kasihan si harimau marble itu. Dunianya kecil, terkurung dalam rumah dengan keaktifan luar biasa. Dia duduk di posisi kesukaannya. Saya membuka kerusi belakang, menurunkannya supaya nampak lapang. Dia cukup suka kalau sudah sampai ke garaj rumah. Diajak turun pun tidak mahu.

Beratnya turun sedikit sejak seminggu dia berkelakuan miang itu. Tidak tidur, asyik meraung, kurang makan.Khabarnya, akan pulih dalam beberapa hari lagi sebelum pusingan seterusnya. Mahu hantar ke vet untuk mandi, musim hujan sekarang. Kata adik Faiziah, nanti selesema.

Sepatu Hijrah saya tulis dua hari sebelum ke SKPM di Jitra. Saya tulis dalam kereta di hadapan Balai Islam sebelum Dhuha. Untuk sambutan tahun baharu Hijrah Sabtu 25 Oktober. Sajak untuk diri sendiri, untuk orang-orang yang saya kasihi juga.

Mudah-mudahan Allah menerima "hijrah" kita. Menetapkan kita dalam jalan-Nya dengan kekal dan berterusan. Sedikit itu tidak mengapa asalkan tidak putus.

No comments: