Total Pageviews

Wednesday, November 5, 2014

Pak Wan Pun Bersara

Meraikan persaraan Pak Wan.

Dua kali latihan. Sebelah petang Isnin dan malam Selasa. Malam Selasa kami menunggu Pak Wan bergerak balik. Sebenarnya mahu buat kejutan untuk pensyarah ini. Saya mahu berikan sesuatu juga tetapi masalahnya saya kena tempah di Kuala Pilah. Jauh.

Pak Wan memperkenalkan Intan, siswi pendidik semester empat. Dia yang akan bermain seruling mengiringi persembahan saya. Sebenarnya Pak Wan mahu saya mengetengahkan budak itu setelah persaraannya. Budaknya bagus, berbakat dan baik. Saya bacakan lagi sajak yang saya cipta khas untuk Pak Wan. Sajak "Masih..." dengan vokal permulaan yang saya keluarkan dari "dalam".

Saya anggap Pak Wan guru saya. Dia banyak berkongsi ilmu dengan saya. Saya hanya sempat belajar satu sesi bermain ukelele dengan Pak Wan. Memang "benak" hati sedikit. Saya hanya mahir bermain hadrah, alat muzik yang lain saya hanya bermain dalam angan-angan. Mungkin saya boleh menyanyi juga tetapi kurang ada keberanian untuk melontar suara.

Acara perhimpunan budaya dan meraikan persaraan empat pensyarah berjalan lancar. Pak Wan kelihatan touching and almost crying... Ini barangkali persembahan akhir saya dalam gandingan bersama seniman itu. Pastinya saya akan berasa kehilangan.

Selamat bersara Pak Wan. Semoga pengembaraan Pak Wan dan isteri dengan karavannya berjalan lancar dan dipelihara Allah SWT.