Total Pageviews

Wednesday, September 17, 2014

"Peperangan"



Selepas balik dari Pulau Pinang jam satu pagi Isnin itu, saya belum rehat dalam istilah sebenarnya. Isnin saya ke Puncak Alam menjenguk si bongsu mahu meninjau sama ada dia OK atau tidak selepas keretanya menabrak belakang lori. Selasa, saya naik tren ke Bangi pula membeli barang-barang keperluan si sulung dalam jumlah yang banyak untuk permulaan tahun tiga pengajian. Dia baru balik dari Mersing mengikuti program komuniti universiti, mengajar mak cik-makcik yang menjalankan perniagaan hasil desa untuk mempromosi perniagaan mereka di internet.

Keletihan melampau yang terkumpul selama beberapa minggu latihan, stres pertandingan dan perjalanan jauh menyebabkan saya terlena dalam tren, sesuatu yang sangat jarang berlaku.

Hari Rabu baru mahu menyemak kerja kursus dan proposal penyelidikan pelajar. Separuh ada di rumah dan separuh di pejabat. Hari ini juga mahu menghantar Baby ke klinik untuk suntikan vaksin pada sebelah petang.

Mengalih kerja ke meja makan supaya lebih tinggi. Rupa-rupanya yang tinggi itu tidak menyelesaikan masalah kalau makhluk berbulu itu mempunyai kemahiran melompat. Berperang dengan si Baby mahu menyiapkan kerja. Dia boleh selamba duduk di atas segala nota, dan sesekali turut “menaip” di papan kekunci komputer.

Saya tengok sofa, katil dan semua benda sudah ada kesan kena cakar. Sudah dibelikan papan pengasah kukunya tetapi dia nampak tidak berminat meskipun telah diletakkan daun herba kucing. Rumah memang macam ada anak kecil sahaja. Tiada tikar, tiada permaidani. Mainannya bertaburan di merata tempat. Puas bermain, dia mengheret tali kamera ke sana sini.

Itulah hiburan saya, ibu yang lekas sunyi kerana hanya punya dua anak dan kedua-duanya sudah terbang jauh ke silara menara. Tidak mengapalah, sekurang-kurangnya saya masih dikurniakan dua anak dalam bentuk manusia dan seekor anak yang berbulu-bulu.