Total Pageviews

Friday, August 22, 2014

Selamat Pulang Saudara-saudaraku


Utusan Malaysia Jumaat 22 Ogos 2014, Halaman 3 Ruangan Mega: Penghormatan Terakhir

Hari ini hari perkabungan negara. Dua puluh jenazah (17 dalam keranda dan 3 dalam bekas abu mayat) tiba di bumi Malaysia sekitar jam 10 pagi. Sebahagian daripada mayat mangsa beragama Islam telah disembahyangkan di Rumah Mayat Monuta Ineeme, S-Gravanhage Belanda oleh Imam Besar Masjid Putra, Putrajaya, Imam Abdul Manaf Mat.

Kami menonton sekejap sebelum bergerak ke tanah perkuburan di tengah bandar Seremban untuk upacara pengebumian allahyarham ibu Dr Maridah, pensyarah senior Jabatan Pengajian Melayu.

Kemudian saya bergegas ke sebuah sekolah untuk menyelia guru pelatih. Memang berbaloi saya berkejar ke sana untuk menyelia sebab ternyata guru pelatih tersebut telah melaksanakan pengajaran dan penulisan buku rekodnya dengan cemerlang. Waktu itulah saya ternampak mesej daripada kakak saya, "sajak Yang keluar di Utusan". Saya mengirim sekitar hari Selasa apabila mendapat tahu akan ketibaan jenazah hari ini.

Waktu menunggu trafik lega, saya meninjau laman sosial dan nampak ada editor ITBM Puan Zalila Isa menulis, "mari kita dengar sajak Kak xxx di Radio Bernama 24". Rupa-rupanya sajak itu dibacakan di stesen-stesen radio kerajaan.

Khabarnya lagi di TV1 juga ada sajak itu dibacakan.

DBP mahu membukukan sajak tribute untuk MH17. Saya diminta mengirim dua sajak untuk tujuan penilaian.

Bersajak, bersajak juga. Tetapi jangan hanya untuk glamour semata-mata atau demi imbuhan yang menanti. Jerit rasa keluarga yang kehilangan itu harus kita fahami. Kesedihan-kesedihan mereka tidak sama dengan kesedihan kita.

Hari ini memang seluruh rakyat, tidak kira apa bangsa dan agama, malahan apa juga pegangan politik; sama-sama merasai kepiluan itu. Mudah-mudahan roh mereka diberikan ketenangan. Yang ditinggalkan pula diberikan kekuatan berganda.

Malaysia tidak kuat lagi untuk terus menadah musibah.

Inilah akibat persengketaan. Orang yang tidak berdosa yang menjadi mangsa.

Allah...