Total Pageviews

Sunday, August 17, 2014

Huh!

Sedang bersiap-siap untuk sesi ceramah apresiasi puisi moden yang bakal berlangsung dua hari di sebuah daerah peranginan. Ceramah itu untuk sekumpulan guru sekolah menengah dua daerah. Ini kali kedua untuk tahun ini saya dan kawan-kawan dijemput untuk memberikan ceramah.

Mujur mereka memberikan tajuk yang memang menjadi passion saya. Bagus kalau kita dapat bercakap sesuatu yang dekat dan kita miliki daripada sesuatu yang jauh, asing dan kurang kita cintai.

Minggu-minggu lambakan kerja. Lagi tiga minggu kena siap untuk pertandingan pengkisahan tokoh mewakili NS di peringkat kebangsaan. Khabarnya saya pula kena jadi watak utama di pentas. Sendirian bermain dengan emosi. Dua watak lagi di sebalik skrin. Skrip kalau panjang lebar, jenuh mak cik nak hafal! Mak cik bukan muda lagi oii...

Masih memikir-mikir mahu meninggalkan si Baby di mana, sama ada di hotel kucing atau di bilik sewa si adik sepanjang beberapa hari ke Pulau Pinang. Harap-harap saya sihat sepanjang waktu sebelum pertandingan, semasa di pentas dan selepasnya.

Beberapa hari lalu, Pak Wan ada menelefon saya. Rupa-rupanya dia minta saya buatkan lirik lagu. Saya dengar dia bermain organ (?), sedapnya lagu itu. Saya perlu masa untuk memilih diksi yang sesuai. Kemudian saya meminta dia mengajar cara bermain ukelele. Susah juga meskipun tidak sesukar gitar. Dia tanya sama ada saya boleh menyanyi atau tidak. Bila dia bermain organ (?), saya pun menyanyi. Hahaha...katanya saya boleh menyanyi tetapi kurang mahir teknik menyanyi. Saya malas buka mulut...jadi, suara saya tak sampai.

Patutlah tadi waktu melagukan sajak saya dengan muzik latar Gurindam Jiwa, si Baby merenung dengan penuh perasaan. Saya rasa bagus betul tapi hanya untuk beberapa saat sebab lepas itu dia menguap dan tidur!

Kurang asam punya kucing!