Total Pageviews

Tuesday, June 24, 2014

Hilang

"Kak tak up-date blog ya?" tanya Puan Faiz.

Saya kehilangan aksara meskipun ceritanya banyak. Hilang yang ada. Banyak benda yang sedang berputaran di sekitar kehidupan saya. Maka saya pun hilang untuk sementara.

Saya sedang menghafal-hafal dialog. Esok kalau tiada masalah, akan terlibat dengan pementasan pengkisahan tokoh anjuran Jabatan Penerangan. Ini sebuah pertandingan tetapi kami langsung tiada waktu untuk latihan. Budak-budak itu menggunakan perkataan "mahu melamar puan..." untuk sebuah watak yang tegas tetapi punya ciri keibuan.

Kata saya, "cari back-up!"

Saya sedang sibuk dengan beberapa perkara peribadi dan kerja. Maklumlah baru buka semester. Khabarnya lagi saya terlibat juga dengan persembahan deklamasi sajak untuk program Jumaat. Itu pun kena latihan juga, bukan boleh main terjah-terjah. Harap-harap tiada masalah besar sebab semuanya macam konsep mee segera.

Sekali lagi untuk acara Jumaat, ada kolaborasi dengan seruling Pak Wan.

Rasa kelam-kabut sedikit hari-hari saya. Bukan sebab banyak kerja tetapi sebab sekarang saya sedikit pelupa dan agak lambat "menangkap". Orang lain sudah berjalan lima kilometer, saya baru dua kilometer setengah. Saat macam ini, saya rindukan kata-kata Puan Hajah Mariam Che Latt. Kak Yam akan selalu kata, buat kerja perlahan-lahan, buat ikut kemampuan kita, jangan paksa diri...

Sejak Kak Yam bersara, saya benar-benar kehilangan tempat bercakap-cakap terutama untuk hal-hal yang saya anggap sedikit rahsia. Dia selalu memberikan semangat dan dorongan yang nampak biasa tetapi sebenarnya luar biasa.

Apa sahaja yang ada di hadapan kita, kena hadapi dengan berani meskipun ada waktunya amat melukakan.

Jangan putus asa dengan doa yang belum sampai masanya untuk dimakbulkan. Seperti anak kita yang masih di bangku sekolah meminta i-pad daripada kita. Sudah tentu kita akan memberikan i-pad itu mengikut kesesuaian umurnya apabila masanya tiba.