Total Pageviews

Tuesday, May 13, 2014

Menadah Telinga

Dia sangat jarang nampak murung. Tetapi dua tiga kali pertemuan ini jelas sungguh dia ada masalah dengan hatinya. Saya kira lukanya sangat besar dan sakit. Kalau tidak masakan aura negatif yang dibawa masuk ke dalam rumah menyebabkan saya pun ikut lesu.

Selalu saya kaitkan dia dengan sesuatu yang ceria, seperti hari siang yang cerah, bintang-bintang di langit atau kucing yang terlompat-lompat. Tiada istilah yang menggambarkan dirinya dua tiga hari ini. Atau kalau boleh saya katakan bahawa dia sudah menjadi kolam kering yang penuh rumput berduri atau kucing hiper yang sakit kaki.

Seharusnya ini waktu-waktu buat dia menganyam gembira. Apabila bunga yang dihulur tetapi dibalasi dengan setokin yang busuk, siapa pun pasti sedih. Realitinya lebih besar daripada itu. Pengorbanan bertahun-tahun, bagaimana dia menahan hati dan keinginan demi memberikan yang terbaik kepada pihak yang lagi satu; akhirnya dia dicampak seperti kucing kurap di tepian jalan. Bukan setakat dihentak hati, bahkan disiram dengan bicara yang tidak selayaknya, ungkitan sehingga melibatkan saudara-maranya.

Telah diberi peringatan dan amaran oleh almarhum bapanya puluhan tahun yang lalu. Hari ini telah benarlah andaian almarhum. Ya, didikan keluarga memainkan peranan penting. Anak yang baik biasanya terhasil daripada didikan ibu bapanya yang baik. Meskipun dalam proses kedewasaan, macam-macam perkara buruk yang berlaku tetapi penyudahnya pasti baik. Anak akan menjadikan ibunya suri teladan. Kalau ibunya adalah isteri dan ibu yang baik, maka kecenderungan anak itu pun akan begitu. Kalau ibunya mata duitan, maka anak-anak pun akan cenderung menjadi mata duitan. Akhirnya si suami akibat mengalami tekanan berterusan, mengakhiri hayat di tepi jalan. Kesilapan siapakah itu? Bukankah itu menunjukkan kelemahan suami dalam mendidik juga?

Saya teringat kata ustaz. Mendidik anak dalam Islam bukan bermula daripada tadika atau semasa ibunya hamil, tetapi bermula ketika memilih isteri lagi. Dan suami tentunya! Ibunya itu akan menjadi sekolah pertama anak-anak. Ya, banyak kesilapan kita tatkala kita menjadi sekolah anak-anak. Silibus kita caca-marba. Teknik pengajaran pun tidak betul. Tetapi kita ada senjata iaitu doa. Kita ada banyak pusingan U. Allah akan membantu kita melakukan pusingan U.

Saya hanya boleh menjadi pendengar, memasang telinga, mengangguk dan menenangkan sepositif yang boleh. Tidak boleh ikut campur dalam urusan keluarganya. Saya kira tsunami pun akan berhenti, lama atau sekejap. Air yang berkocak dalam periuk, kalau tumpah pun hanya sedikit. Itu sebab kita sebagai orang luar tidak boleh ikut campur, apa lagi menambah-nambah perisa ke dalam air yang berkocak-kocak. Jangan jadi penghasut. Jangan rebut jawatan syaitan!

Wang bukan segala-galanya. Saya kasihankan dia tetapi diam-diam di hati. Gajinya diserah bulat-bulat kepada pihak yang lagi satu. Segala-galanya dibayar dengan tunai. Tetapi masih menerima aduan tidak cukup. Berkait soal keberkatankah? Atau tamak haloba? Atau ada perancangan tertunda?

Entahlah. Mendengar masalah orang menyebabkan saya rasa letih. Saya tidur dalam bilangan zikir yang entah ke berapa!