Total Pageviews

Saturday, May 10, 2014

Hari Keluarga IPRM

Saya tersasar hingga ke kawasan yang biasanya saya bawa anak-anak mandi-manda waktu mereka masih kecil dahulu. Waktu itu kami tinggal di Kuala Pilah. Patutlah parkir masih banyak, rupa-rupanya acara berlangsung di lokasi lain.

Acara sudah bermula waktu saya tiba. Tidak ramai yang datang. Ada juga yang solo seperti saya termasuklah Dr Mehander Singh, Timbalan Pengarah. Saya mula-mula hanya duduk memerhati. Meskipun redup tetapi rasa membahang.

Kemudian Kak Zaharilah yang sudah lama saya kenali mengajak saya berpasangan dengannya dalam beberapa acara sebab dia pun datang solo. Ada acara yang kami kalah dan ada acara yang kami mendapat tempat ketiga.

Untuk acara keluarga, kami berpasukan berlima. Keluarga palsu sebenarnya sebab saya, Kak Zaharilah, Mastura, Timbalan Pengarah dan seorang lagi pensyarah Teknopen membentuk satu pasukan. Paling akhir saya yang membaling dadu dan Alhamdulillah akhirnya kami mendapat tempat kedua dengan kemenangan oleh keluarga Tuan Pengarah.

Untuk acara kerusi muzik, ketiga-tiga tempat dimenangi oleh pensyarah Jabatan Pengajian Melayu. Johannya? Saya! Hahahaha...mesti sebab mereka kasihan...hehehe.

Yang penting bukan hadiah. Tetapi rasa kebersamaan itu. Lagipun institusi ini sangat prihatin dengan apa yang berlaku kepada orang yang seperti saya. Oleh yang demikian, sedaya upaya saya cuba ikut serta sebagai membalas budi.

Saya suka acara sebegini yang tidak lagi dicemari dengan nyanyian karaoke atau sesuatu yang tidak begitu sihat. Ada tazkirah lagi, Alhamdulillah.

Meskipun acara Hari Keluarga bukanlah sesuai sangat dengan anak-anak yang sudah dewasa, tetapi ia tetap merupakan satu langkah menjana ukhuwah sesama warga.

Hadirlah kerana Allah, bukan kerana manusia.