Total Pageviews

Tuesday, December 31, 2013

Genta Bejat Bakal Berbunyi

“Tak payahlah susah payah buang masa dan wang untuk sambut tahun baharu dengan cara yang biasa dibuat. Kenapa tidak kita berubah cara. Bukankah kita ada pilihan untuk menyambut apa-apa sahaja yang baharu?”

Ya. Sudah masuk empat puluh delapan tahun saya menyaksikan sambutan tahun baharu Masihi yang dipenuhi dengan bunga api, konsert dan pesta-pestaan.

Cukup-cukuplah wahai tuan-tuan!

Jika pun bukan sebab kemelesetan ekonomi, kita ini negara Islam. Kita tidak mahu menjelang bulan September, akan berlaku jenayah buang bayi di seluruh negara.

Genta bejat bakal berbunyi lagi malam tahun baharu. Gentanya kuat membingit.

Ada orang kata, kalau tidak mahu sambut, terpulanglah kepada kita. Buat apa bising-bising jika ada orang lain yang mahu sambut?

Betul. Saya memang tidak akan sambut. Ucap selamat pun saya tidak akan buat. Tetapi saya ada anak. Ada anak saudara. Ada cucu saudara. Apakah mereka juga akan dihidangkan dengan benda-benda mengarut ini sehingga mereka tua, kemudian dilanjutkan pula kepada anak cucu mereka?

Cuma Alhamdulillah beberapa tahun ini ada acara sambutan bersama ulamak. Ada juga masjid yang mengadakan maulid dan solat hajat demi mengalih perhatian anak-anak muda daripada terus terjebak ke lembah maksiat. Alhamdulillah.

Yang muslimnya sama naik menyambut tahun baharu seperti acara wajib. Padahal apabila menjelang tahun baharu Hijrah, langsung tidak ingat.

Mungkin sebab saya pendidik. Mungkin juga sebab saya seorang ibu. Kebimbangan-kebimbangan itu menerjah dalam minda. Ke mana hala tuju kita? Sudah merdekakah kita dalam definisi yang sebenarnya?

Kalau mahu sambut juga, sambutlah. Tetapi jangan membazir dalam keadaan semuanya mahal sekarang ini. Duit yang berjumlah jutaan itu mampu mencerahkan masa hadapan kanak-kanak di pedalaman dan masyarakat orang asal jika digunakan untuk dana pendidikan.

Sambutlah dengan acara-acara yang sesuai dengan budaya Islam.

Malam tahun baharu saya tiada bezanya dengan malam-malam yang lain. Malam saya tetap ada bulan di perut langit.

***Maaf jika beberapa hari saya tidak menulis. Saya keletihan. Saya sedang belajar menerima hakikat bahawa tiada yang kekal abadi di dunia ini. Semuanya milik Allah. Saya akan cuba meskipun saban malam saya sering terjaga dan menjadi begitu gementar. Mudah-mudahan Allah menjaga saya, menjaga tuan-tuan dan sentiasa merahmati diri kita.