Total Pageviews

Saturday, November 30, 2013

Yang Indah Itu Tetap Lenggongku!


Pokok bonsai yang berbaju sepanjang musim dingin

Ini siri akhir dalam tulisan mengenai kunjungan ke Kota Beijing.

Kami sempat juga melihat skrin LED paling panjang di dunia pada sebelah malamnya. Meskipun dasar komunisme negara itu menutup mata rakyatnya daripada membuang masa yang sia-sia melayari FB atau Twitter, tetapi mereka tetap “maju” dengan cara tersendiri.

Anda juga dapat melihat pokok-pokok di tepi jalan ada yang dibalut sepanjang musim dingin. Tujuannya untuk mengelakkan pokok-pokok tersebut mati.

Kota yang macet ini sangat bersih tidak seperti bandar-bandar “sampah” di negara kita. Kenderaan yang banyak menyebabkan hon asyik dibunyikan tetapi tiada ternampak sebarang kemalangan walaupun sesak.

Jika anda ke sana, pastikan mengubah kebiasaan apabila melintas jalan. Jika kita biasa melihat ke kanan, kiri dan kanan semula ketika melintas jalan di negara kita, ubah kebiasaan itu. Pemanduan mereka adalah di sebelah kiri.

Anda akan biasa dengar perkataan seperti “rasa, rasa, cuba rasa...” tatkala pergi ke masjid atau restoran halal. Penjual-penjual bepang yang berada di hadapan masjid atau restoran berwajah kacak, hidung mancung dan berkulit putih akan menawarkan lima bekas bepang dengan harga 50 Yuan. Jika anda pandai menawar, lapan bekas bepang boleh dibeli dengan harga yang sama.

Jika ke pasar pula anda akan terbiasa dengan perkataan “lady, murah-murah. Tak boleh turun harga, loose money...” itu yang akan diulang-ulang oleh para peniaga. Ramai juga dalam kalangan mereka yang berurus niaga dalam bahasa Melayu.

Antara barangan yang menjadi tumpuan pembeli dari Malaysia ialah bagasi plastik yang jika di negara kita harganya mencecah empat ratus lebih bagi saiz sederhana. Kita boleh menawar sehingga 150 Yuan bersamaan RM75 kurang lebih. Begitu juga dengan comforter saiz raja yang dapat dibeli dengan harga 150 Yuan.

Jika anda berkunjung pada musim panas, suhunya melebihi kepanasan di Malaysia iaitu sekitar 46 darjah Celsius. Jika pada musim sejuk, tidak perlu membawa banyak baju sebab badan tidak berpeluh. Banyak koleksi musim sejuk yang dijual di pasar dan di tepi jalan.

Jangan lupa membawa botol kosong guna mengisi air untuk ke tandas. Antara peralatan lain ialah kompas kiblat, tisu basah, mask, winter shoes, krim untuk kulit dan bibir, ubat selesema dan stokin yang banyak.

Apa pun, yang indah itu tetap Lembah Lenggongku!

Memang dasar anak kampungan...hahahaha...