Total Pageviews

Monday, November 4, 2013

Tahun Baharu Hijrah 1435

Dua hari ini saya ulang alik ke pantai.

Kelmarin bersama suami, cuba-cuba makan makanan orang Pantai Timur. Sedap juga nasi dagang itu. Malamnya dia tidak boleh diganggu. Ada bola!

Petang menjelang tahun Hijrah 1434 mahu menutup pintunya, saya pergi lagi bersama anak-anak gadis saya yang pulang dari kampus.

Si sulung sedang bercuti seminggu. Si bongsu digesa kakaknya supaya balik juga walaupun cuti hanya sehari. Mahu mencari kasut dan pakaian yang sesuai dipakai dalam musim sejuk.

Kami singgah untuk asar di sebuah surau pasar raya. Suraunya muram dan berbau kusam. Ketika si anak mengambil telekung yang ada di rak, dia hampir termuntah. Kalaulah rumah saya dekat, mahu sahaja saya ambil telekung-telekung yang sangat berbau itu untuk dicuci.

Pengajarannya...

“Lain kali pastikan dalam kereta masing-masing ada telekung atau pakaian yang boleh terus dibawa solat! Atau stokin tebal, boleh pakai dan solat kalau pakaian bersih dan sempurna menutup aurat!”

Budak-budak itu...sudah diingatkan pun masih lupa.

Balik ke rumah, barulah masing-masing sibuk mencari telekung yang berlipat-lipat dalam bakul!

Apa yang mahu saya tekankan ialah penyediaan surau yang macam “melepaskan batok di tangga”. Kelihatannya dinding surau itu berlumut-lumut, lantainya juga melekit.

Nampaknya kami menutup tahun dengan kesedihan akan kedaifan surau di pasar raya! Sepanjang jalan pulang, saya melihat juga papan tanda meraikan ketibaan tahun baharu.

Sambutan Maal Hijrah 1435 kelihatannya tidak segah sambutan Tahun Baharu Masihi. Kalau pun terasa meriahnya ialah apabila kita mendengar usaha IKIM fm yang sentiasa mengalu-alukan kehadiran tahun baharu itu.

Barangkali di TV ada siaran-siaran berkaitan kemunculan Maal Hijrah. Peti TV di rumah hanya wujud dalam kamar saya. Seminggu sekali pun belum tentu dibuka siarannya. Jadilah peti hitam itu tempat saya menyidai tuala mandi! Budak-budak itu pun sudah sangat biasa tidak menonton TV.

Apa pun, selamat menyambut Maal Hijrah 1435.

Semoga tahun baharu ini membawa kita kembali ke jalan yang lebih sempurna.

Moga segala dosa kita terampun.

Mudah-mudahan kebahagian menjadi milik kita dalam rahmat-Nya.

No comments: