Total Pageviews

Wednesday, November 6, 2013

Good-Bye Red & Yellow Omnibus!



Mengikut persiaran atau pekeliling yang dikeluarkan oleh Tetuan Red & Yellow Omnibus Co. Sdn. Bhd., Taiping, syarikat ini akan menamat/ memberhentikan perniagaan perkhidmatan basnya mulai 01.12.2013.

Entahlah. Sedih pun ada membaca status yang ditulis teman.

Bas itu memang sudah begitu tua. Kemudian Kerajaan Negeri Perak menawarkan pula perkhidmatan bas yang saya tidak ingat namanya apa. Rasanya baru beroperasi tahun ini. Saya tahu itu pun sebab anak-anak saudara sibuk bercerita mereka naik bas baharu ke pekan Lenggong.

Bas itu penuh nostalgia. Suka duka sebagai anak kampung zaman-zaman 60-an dan awal 70-an yang melihat kereta sebagai sesuatu yang alien. Musim hari raya, bas itu sesak hingga ke tangga. Sampai di stesen yang ada pokok yang besar, tukang “kolek” pun gagal mengesan siapa yang belum bayar tambang sebab semuanya berebut-rebut mahu turun.

Memang saya tidak bersekolah menengah di Lenggong. Tetapi saya kerap menggunakan perkhidmatan Red & Yellow Omnibus setiap kali cuti penggal persekolahan atau ketika cuti semester universiti. Memang keletihan sebab jalan yang bengkang-bengkok, basnya pula dipandu laju. Kalau saya tiba pada waktu malam, Allahyarham ayah akan menunggu di pondok menunggu bas dalam gelap gelita.

Penduduk kampung sekarang ramai yang berkereta atau paling kurang memiliki motosikal. Syarikat mengalami kerugian teruk.

Mak mesti sedih. Kadang-kadang mak ke pekan naik bas khususnya untuk shopping di pekan Sabtu.

Tetapi kita tidak boleh hidup dengan hanya mengenang masa lalu semata-mata.

Selamat jalan Red & Yellow Omnibus.

Dia akan jadi sejarah.

Dan tiba-tiba kolam mata saya seperti digenangi air!