Total Pageviews

Saturday, November 9, 2013

Rindu Sentuhan-Mu

Telinga kanan kembali bernyanyi. Perut kembung. Saya tidak sendirian di sunyi malam. Allah dan malaikat-Nya bersama saya. Tidak mengapa, sakit pun tidak mengapa sebab saya masih punya Dia.

Anak itu telah pulang ke kampus. Cuti sudah tamat.

Mengemas-ngemas kalbu yang berdebu, saya mendengar ustaz bercerita.

Kata ustaz:

Jika saya meletakkan atas meja RM1 yang berkilat, berbau wangi dan baru keluar dari bank; dengan RM100 yang telah saya keronyokkan: yang mana satu saudara pilih?

Kedua-dua ahli usrah yang ditanya menjawab dengan jujur: sudah tentu kami memilih RM100.

Kata ustaz: kenapa memilih RM100? Sebab nilainya.

Begitulah perbandingan dunia dan akhirat. RM1 itu nilainya sedikit walaupun cantik berkilat. RM100 itu nilainya banyak walaupun jalan untuk ke sana berkeronyok dan berliku.

Tetapi realitinya kita tidak begitu. Kita selalu cenderung memilih dunia yang cantik berkilauan.

Ustaz menyebut juga. Imam Ghazali menyenaraikan empat halangan untuk manusia berhijrah ke arah yang lebih baik.

Pertamanya ialah dunia. Kedua, manusia iaitu kawan-kawan yang mempengaruhi hidup kita. Ketiga, syaitan dan yang keempat ialah nafsu.

Saya teringat doa terhadap anak-anak.

Selalu saya mendoakan mereka bertemu dengan golongan sahabat yang soleh dan solehah, yang memiliki aura positif dan berhati baik. Mudah-mudahan mereka juga akhirnya menjadi solehah biarpun mengambil masa yang lama untuk berubah. Maklumlah mereka dididik oleh ibu yang tidak memiliki ilmu agama seperti para ustazah.

Orang yang bijak ialah orang yang mengingati mati dan bersedia untuk menghadapinya. Kita ini termasuk saya selalu menyebut akan kematian tetapi sudah bersediakah kita dengan kantung-kantung ibadat? Kadang-kadang saya sedar kantung saya yang ringan itu pun bocor di sana sini!

Saya mendengar ustaz menyanyi dengan sayu.

...pedihnya kurasakan
dunia bagai terhenti
resah kian mengcengkam
rindu sentuhan-Mu
Tuhan, bisakah kumerasa cinta-Mu
yang telah lama kudamba
kerana hati ini tidak mampu
menanggung siksa jauh dari-Mu
Tuhan, hulurkan hidayah-Mu
agar kukembali menjadi hamba
yang hanya sujud menyembah pada-Mu
hingga ke hujung nafas terakhir
Tuhan, kurindu sentuhan kasih-Mu
kurindu sentuhan-Mu...