Total Pageviews

Thursday, November 28, 2013

Mutiara Di Hati

Hari ini kami dibawa ke Jade Center & Crystal Store.

Saya membeli untuk mak. Juga beberapa gelang lain untuk anak saudara. Atika Laila membeli dua gelang yang berharga setiap satu 300 Yuan.

Saya melihat bagaimana taksubnya masyarakat Cina dengan feng shui. Beberapa orang yang mahu mengambil gambar di hadapan ukiran naga yang besar, tidak dibenarkan. Alasannya itu adalah kawasan feng shui.

Saya kurang berminat, jadi kami keluar ke lapangan menunggu. Udara sejuk. Saya dan Atira Laila membeli ubi rebus dengan harga 20 Yuan. Patahkan dua dan makan sementara menanti yang lain sibuk membeli. Ubi itu besar, sukar sekali mahu menghabiskannya.

“Bukanlah pahlawan namanya jika tidak ke Tembok Besar,” kata Anita.

Destinasi seterusnya ialah yang paling dinanti.

Saya melihat pemandangan yang ajaib di hadapan mata.

Jajaran pergunungan yang menempatkan tembok yang curam panjang berlingkar seperti seekor naga raksasa itu dibina dengan tenaga para banduan, askar dan lelaki-lelaki. Jika tiada lelaki muda, lelaki tua pun akan dikerah untuk membina tembok tersebut demi mengelak serangan musuh.

Daripada apa yang saya baca juga, jika ada yang mati, mayatnya akan ditanam di bahagian bawah dan dinding tembok. Agak mustahil untuk membawa turun mayat-mayat tersebut disebabkan kawasan yang bergunung-ganang.

Salah satu cara untuk berkomunikasi ialah dengan membakar tahi serigala. Pertamanya banyak serigala yang hidup di kawasan pergunungan dan asap daripada bakaran tahinya itu menghasilkan asap tebal.

Pepatah Cina ada menyebut, “naik gunung senang. Turun gunung susah” membawa maksud jika kita mendaki, tenaga kita masih kuat. Saat kita turun, tenaga kita sudah dihabiskan ketika kita mendaki tadi.

Begitulah yang terjadi kepada Atika Laila.

Dia yang mahu menjadi pahlawan telah mendaki sendirian sehingga ke kubu yang tinggi. Atira Laila yang gayat hanya mampu berada di separuh jalan. Dia menanti kakaknya sambil mengambil foto di kawasan sekitar.

Akibat daripada pendakian itu, Atika Laila mengalami kesakitan di seluruh kaki. Payah untuk dia menaiki tangga bas bernombor 10160 pada keesokan harinya.

(Teringat sesuatu yang pelik juga. Waktu kami sedang sarapan di restoran hotel Holiday Inn... kami hanya makan bijirin, telor rebus dan buah-buahan atas sebab kehalalan diragui, saya perasan ada seorang pemuda Cina yang asyik memerhati. Lama kemudian, dia datang menghampiri sambil menunjukkan kameranya.

Photo?” tanya saya dengan menggunakan bahasa isyarat juga.

Dia memberi isyarat mahu berfoto dengan Atika Laila.

Kami ketawa. Memang sahlah matanya yang sepet itu menarik perhatian pemuda tersebut)

Kembali ke Tembok Besar, kedua-dua anak saya menempah sijil yang tertera nama mereka sebagai pahlawan yang berjaya mendaki tembok.

Angin kuat di situ menyebarkan hawa dingin yang menggigit, menerbangkan daun-daun kering daripada pokok yang hanya tinggal ranting.

Di tembok itu,
aku seakan melihat,
ribuan jasad,
di lantai dan dinding,
yang terbaring mendakap dingin.


Destinasi seterusnya ialah ke Burning Cream Center, satu lagi lokasi yang diwajibkan pemerintah untuk agensi pelancongan.

Kami juga ke Silk Show Room. Di sini kami “dikepung” selagi belum ada yang membeli. Kami hanya dilepaskan setelah beberapa orang membeli barangan di situ. Itu strategi perniagaan mereka yang pada saya sangat tidak menyenangkan. Saya dan beberapa orang duduk berkurung dalam tandas sebab tidak tahan kena tarik dengan gadis-gadis penjual di gedung tersebut.

Ada sebuah kedai berdekatan dengan Stadium Sarang Burung yang menjual mutiara dan jade. Anak jutawan tuan punya kedai Fresh Water Pearl Center bernama Nancy Yen. Dia memberi taklimat dalam bahasa Inggeris yang sangat broken. Oleh sebab kumpulan kami memberi perhatian akan taklimatnya, beliau menghadiahkan setiap orang sebentuk cincin mutiara yang berharga 200 Yuan.

Atira Laila membeli rantai tangan mutiara bernilai 400 Yuan (harga asal mencecah ribuan Yuan), sementara saya membelikan buah kalung mutiara bernilai 200 Yuan untuk Atika Laila (sempena hari jadinya Disember ini). Kedua-dua anak itu berkongsi wang membeli gelang jade untuk saya.

Apa pun, mutiara atau jade hanyalah hiasan dunia.

Ia akan menyerikan lagi jari dan tangan si pemakai.

Namun yang lebih utama ialah pekerti mulia.

Ia akan menyerikan hati pemiliknya.

Perbuatan baik itu adalah hiasan yang kekal selama-lamanya.