Total Pageviews

Friday, October 11, 2013

Mereka Yang Buta

Apabila menghantar budak itu balik ke kampus, saya memastikan bekalan makanannya cukup. Keretanya masuk bengkel, kafe student house tutup, siswa-siswi sudah ada yang bergerak pulang untuk merayakan Hari Raya Haji. Baki yang tinggal ialah mereka yang bukan Muslim dan yang kampungnya jauh.

“Banyak sangat. Nanti busuk tak makan...” dia merungut memahami perangai biasa ibunya yang kalau boleh, segala benda mahu dibekalkan.

Dia sudah boleh bangun walaupun badan masih sedikit hangat. Batuk masih meneman. Saya belikan beberapa keping ubat cool fever, mask, ubat-ubatan berangin.

Melihat senarai tugasan, memang banyak dan semuanya kena hantar minggu hadapan. Antaranya ialah esei bahasa Sepanyol tentang benda-benda yang terdapat dalam kamar tidur.

Bergerak pulang ke Seremban, usai solat, saya ke JPJ.

Begitu ramai manusia sebab hari ini Jumaat. Waktu menampal salinan kad pengenalan, saya didatangi dua orang lelaki India. Saya kira usia mereka sekitar pertengahan atau akhir dua puluhan.

“Nak minta tolong kak tulis...” saya melangut melihat dua wajah itu. Rautnya boleh tahan. Cukuplah kalau mahu jadi hero filem Tamil.

Menduga kehairanan saya, mereka menyambung. “Kami tak pandai tulis...”

Buta huruf rupa-rupanya. Tidak boleh jadi herolah kalau begitu. Tidak pandai baca skrip!

Saya minta mereka tunggu. Saya mahu habiskan isi borang dan mengambil nombor giliran. Mereka sudah minta bantuan pegawai bertugas. Perempuan-perempuan cantik tetapi garang itu tidak mahu membantu. Mungkin sibuk atau tidak mahu buat kerja kebajikan.

Selesai mengambil nombor, saya mengisi borang mereka. Duduk di estet Bandar Baru Jempol. Kasihan betul.

Budak lelaki Melayu di sebelah saya menyebut, “kak tolong mereka?”

Ya lah, dik. Saya buta warna kulit. Apa yang menghairankan sangat?

Menunggu giliran, mereka duduk di kerusi hadapan saya. Saya mengambil peluang bertanya. Rupa-rupanya mereka langsung tidak pernah bersekolah.

“Kerja sahaja. Tak pandai baca, tak pandai tulis...”

Oh, Malaysiaku! Kalau di Jerman, sudah kena saman ibu bapa yang tidak menghantar anak ke sekolah. Itu yang diceritakan oleh Ismail Ariffin atau Lepat yang kini menetap di Jerman bersama isteri dan dua anak mereka, Aminah dan Azali.

Tiba-tiba saya teringatkan mendiang Kogulan...

Teringat pesanan-pesanan saya kepadanya.

“Adik,” kata saya, “ jaga-jaga. Takut orang tipu sebab tak pandai baca”.

Dia angguk. Muka boleh tahan, badan tegap, ada telefon bimbit, tetapi buta huruf!

Keletihan sekali. Maklumlah “bayi” saya demam.

Tekak saya perit. Badan sedikit sakit. Malam tidak lena!

Nampaknya encik kuman sudah melompat pula ke badan saya!