Total Pageviews

Saturday, October 12, 2013

Diusik Demam

Agaknya memang betul saya demam.

Badan lenguh-lenguh, tekak perit dan badan terasa kuat bahang panas.

Saya kesejukan. Dan lesu juga.

Mujur saya hanya demam selepas menghantar anak ke kampus.

Meskipun bersyukur sebab demam, saya mendoakan agar tidak berpanjangan. Anak masih belum sihat sepenuhnya. Hari Raya Haji sudah begitu dekat.

Saya tidak ke klinik. Nanti bermasalah pula apabila doktor memberikan ubat. Macam yang pernah berlaku dahulu. Saya kena bercerita A-Z akan sejarah kesihatan dan bukan semua ubat bagus untuk sistem badan saya.

Saya membancuh air asam jawa. Buat jus epal. Merendam air teh daun belalai gajah. Mandi air panas.

Tetapi suhu badan tidak juga turun. Berbahang.

Kemudian dengan izin Allah, abang ipar saya yang sedang berada di kota suci Mekah mengirim dua botol air zam-zam 10 liter setiap sebotol. Memang dia mengirimnya khusus untuk saya berubat dengan air tersebut. Saya minum tiga gelas dengan doa agar Allah membunuh semua kuman kanser yang ada dalam tubuh saya, juga menurunkan suhu badan. Air itu juga saya letakkan di ubun-ubun.

Alhamdulillah. Dengan izin-Nya, menjelang tengah malam, suhu badan saya menurun. Memang ajaib.

Nampaknya saya sudah kuat untuk melakukan perjalanan jauh.

Saya kena sihat dan kelihatan sihat untuk mendamaikan jiwa seorang mak. Bukankah beliau telah mengorbankan seluruh keceriaan hidupnya untuk anak?

Selamat menyambut Hari Raya Korban!