Total Pageviews

Saturday, October 5, 2013

Menjadi VVIP

Menyusuri laluan keluar ke Kelana Jaya. Berpusing-pusing. Akhirnya tiba di Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya.

Shiro-chan telah berjasa hari ini. Dia membawa kami dan bakal jemaah haji yakni abang ipar saya, Mahalil Ishak.

Orang belum begitu ramai jam lima itu tetapi semakin sesak menjelang senja. Melihat kesesakan itu hati saya membayangkan kesesakan berganda di tanah suci.

Banyaknya pahala Pak Ungku sepanjang lima puluh tahun ini.

The Jogging Professor itu memang kepalanya sarat idea. Dia jenis yang tidak mengampu-ampu. Pada saya dia memang ilmuan sejati. Lima puluh tahun lalu, Pak Ungku yang menghasilkan idea penubuhan Lembaga Urusan dan Tabung Haji.

“Tahun 1963. Tahun Nyah lahir...” kata kakak bangga.

Suasana sesak itu menyebabkan ada anak yang hilang. Pengumuman dibuat untuk mencari budak yang malang itu. Sudah namanya budak, tidak pandai langsung duduk diam. Nasib baik si Aleya duduk saja di khemah setelah saya belikan dia belon Bananana.

Kalau dia pun hilang, saya sudah tahu mahu buat pengumuman yang bagaimana.

“Budak umur enam tahun, pakai baju coklat dan paling penting giginya rongak!”

Jam sembilan setengah malam, pengumuman dibuat. Jemaah akan masuk ke bilik penginapan dan ahli keluarga tidak boleh lagi mengganggu mereka. Mereka perlu berehat dan mempersiap diri sebelum terbang pada jam satu setengah pagi.

Apabila diperdengar “Labbaikkallah humalabmalabbaik...” dan dengan para jemaah yang sudah siap berihram, masya-Allah...hati saya berkocak. Rindunya saya pada sesuatu yang saya belum jumpa.

Pelik. Belum jumpa tetapi rindunya...Masya-Allah, Subhanallah!

Pak Mahalil melambai-lambai isterinya yang menghantar hingga ke garisan akhir. Dia menangis sedikit.

Menjadi pilihan Allah untuk menjadi tetamunya adalah satu penghormatan paling tinggi buat seorang manusia Islam. Bukan semua orang berpeluang dipanggil untuk datang ke sana.

Tidak ada penghormatan paling bermakna apabila menerima jemputan itu.

Bergembiralah dengan jemputan eksklusif daripada Yang Maha Agung!