Total Pageviews

Sunday, October 6, 2013

Kakinya Sebelah

Saya perasan teksi itu bergear auto. Dalam hati terfikir “peliknya”. Setahu saya mana ada teksi yang bergear auto.

Pemandunya sekitar usia saya barangkali. Dia memberitahu dahulu matanya langsung tidak nampak. Doktor memberitahu hayatnya tidak lama. Hanya beberapa bulan.

Kemudian baru saya sedar bahawa pemandu teksi itu tidak berkaki sebelah. Kakinya kudung separas paha.

“Memang begitu,” katanya, “orang memang tak perasan pun yang saya kudung...”

Subhanallah. Begitu Allah memberi kekuatan kepadanya. Dia tidak mengalah kepada masalah. Masalah yang akhirnya mengaku kalah terhadap kekuatan hatinya.

Melihat orang-orang yang berhati tabah seperti itu membuatkan saya semakin berani mendepani kehidupan. Mereka boleh, mengapa kita yang berkaki dua ini tidak!

Terima kasih encik teksi. Hari ini Allah mengirim anda untuk saya.

Alhamdulillah.