Total Pageviews

Monday, October 7, 2013

Demam Dengan Gembira

Bercuti semula. Dengan janji yang mahu ditepati yakni menjalani fisoterapi seminggu sekali.

“Senaman. Tapi jangan aktif lebih-lebih. Dua puluh tiga tahun dulu pernah buat epidural kan? Nah, sekarang sudah dapat kesannya. Campur kesan radio memang sengal-sengal tulang begitu. Tapi saya pelik, mak cik cergas saja. Berjalan macam bekas atlet jalan kaki...” doktor itu membebel.

Saya tidak fokus kepada bebelannya sebab...”mak cik” lagi!

Saya tak mahu lagi pakai tudung indon! Kalau pakai saja, mesti kena panggil “mak cik”. Sudahlah muka nampak bulat macam bola jaring. Kih kih kih...saya merajuk dengan gembira.

Berat sudah naik ke paras normal. Doktor yang dahulu itu pesan, datang sahaja ke Onkologi, mesti timbang berat badan.

Saya juga melaporkan ada beberapa “gangguan” akibat mengambil pil Tamoxifen.

Sama ada doktor di Onkologi mahu pun di Surgeri, asyiklah bagi saya bekalan pil Mister T sedangkan stok masih ada. Takut sangat kalau saya kehabisan ubat.

Sebelum saya keluar, doktor muda itu berpesan lagi, “jangan duduk atau berdiri lama-lama buat masa sekarang. Banyakkan rehat. Jangan stres. Saya tahu mak cik mesti jenis yang tidak duduk diam...”

Saya ketawa. Doktor ini, kalau sudah bersara nanti tentu boleh buka klinik ahli nujum Pak Belalang. Pandai pulak dia menujum orang.

Saya ke farmasi satelit untuk mengambil ubat. Ramainya manusia. Kemudian saya turun ke aras bawah tanah. Saya kurang cam budak itu tetapi saya cam suaminya, Si Amran. Saya duduk di sebelah. Dia menoleh. Nampak matanya sahaja daripada celahan topeng mulut yang dipakainya.

Dia terkejut dan memeluk saya. Hari ketujuh radioterapi. Mulutnya pecah-pecah, sebab itulah dia memakai topeng.

Sekejap sahaja saya jumpa sebab selepas itu giliran dia masuk ke bilik radio. Melambai-lambai jururawat yang terkejut melihat saya kembali, saya bergerak balik ke Seremban.

Dalam telefon ada mesej. Budak yang di UKM itu demam.

“Jangan risau. Sikit sahaja. Kakak bungkus dengan selimut dan golek-golek macam kepompong...”

Dia sudah besar. Esok tentu dia boleh pergi ke klinik sendiri. Dia tentu masih ingat pesanan saya. Minum air banyak. Jangan pakai baju tebal-tebal. Jalan-jalan biar badan berpeluh. Mesti melawan dengan bersemangat!

“Kakak mesti demam dengan gembira. Nanti cepat sembuh. Ibu pun sakit kanser dengan gembira wahahaha...” saya mengirim mesej.

Dia dapat memahami mesej itu dengan cepat. Sepanjang malam saya melayan SMS dengan ayat lucu. Esoknya dia “melawan” dengan berjalan-jalan di taman. Mesti gembira walaupun sakit. Lama-lama kuman pun mengaku kalah.

Padan muka wahai kuman-kuman!