Total Pageviews

Monday, August 5, 2013

Musim Nyaman

Orang sibuk mengheret bagasi di platform. Idulfitri lagi dua hari.

Saya pula sedang termenung-menung di bangku. Hari ini hari bertemu onkologis.

Lucu betul. Pagi-pagi mahu berbaju kurung tetapi malangnya ukuran pinggang yang mengecil menyebabkan kain terlondeh. Seluar panjang pun begitu. Akhirnya takut terlewat, pakai sahaja seluar sukan. Sudah macam mahu pergi berjoging ke hospital.

Orang tidak ramai. Barangkali masing-masing sudah sampai di kampung halaman. Di klinik pun sedikit orang tetapi masa menunggunya tetap dua jam.

Apabila doktor suruh naik ke mesin penimbang, sahlah bahawa berat turun mendadak. Kelmarin ada naik ke mesin itu di pasar raya tetapi saya menuduh mesin tersebut yang rosak!

Patutlah rasa macam kapas...hahaha...

Penurunannya melebihi berat ideal.

Kata doktor, lagi dua bulan mesti jumpa saya semula untuk mengesan masalah penurunan itu. Dia menyuruh saya makan banyak.

Ini kan bulan puasa. Musim hari raya nanti saya makan banyaklah.

Subuh sebelum ke hospital, si bongsu menegur ibunya yang berlekuk di leher. Betullah katanya bahawa saya sudah kurus. Mahu bukti apa lagi kalau kain baju kurung pun asyik jatuh ke lantai.

Sebelum kembali bekerja, kena angkut kain baju ke kedai jahit minta dikecilkan sedikit. Kalau tidak nanti kawan-kawan ingat ada orang-orangan yang datang ke pejabat.

Sunyinya kejiranan ini. Orang-orang sibuk mengisi beg ke dalam kereta.

Esok, budak-budak itu akan memandu untuk pulang ke kampung. Bolehlah ibu jadi bos besar!