Total Pageviews

Saturday, August 3, 2013

Dari Mata Lain



Ada orang bertanya, bagaimana mahu bersyukur apabila ditimpa musibah?

Pada pendapat saya, banyak sekali yang Allah mahu beritahu kita tatkala kita diuji dengan musibah. Banyak juga yang Dia mahu bantu kita.

Tetapi macam biasalah, kita biasanya tidak nampak. Yang kita tahu hanyalah mengeluh dan berputus asa. Malahan kadang-kadang sampai menyalahkan ketentuan Allah.

Saya bukan mengata orang. Dahulu pun saya begitu juga.

Paling mudah ialah jika orang lain masih alpa dengan kerseronokan dunia, kita yang ditimpa musibah sudah dalam keadaan siap siaga.

Bayangkan orang yang pagi tadi kelihatan sihat sejahtera, sempat lagi ke pawagam menonton filem hindustan, tiba-tiba di pintu pawagam, Allah memanggilnya pulang. Tidak sempat bersolat, tidak sempat mengucap kalimah syahadah, tidak sempat apa-apa pun. Rebah dan meninggal dunia.

Kita yang sudah ditimpa musibah ini, mahu lagi menjenguk tempat-tempat yang seperti itu? Tentu sahaja tidak. Biar rebahnya kita di pintu masjid, bukan di pintu-pintu yang sedemikian. Bukankah kita orang yang beruntung?

Mudah sahaja untuk memahami mengapa kita mesti bersyukur jika dianugerahkan musibah. Benda itu bukan keburukan semata-mata tetapi penuh dengan pengajaran, peringatan dan pertolongan Allah.

Kemudian, jangan kita lupa akan dosa-dosa yang kita buat. Sama ada yang orang nampak atau yang disembunyikan aibnya oleh Allah. Musibah itu menghapuskan segala dosa kita jika kita redho. Tahu apa yang Allah mahu beri? Dia yang bersifat Rahman dan Rahim tidak mahu kita dicampak ke dalam neraka.

Jadi, jangan kecewa atau putus asa dengan musibah apa pun.

Bukan bermakna kita pasrah. Ikhtiar dahulu untuk mengubati penyakit atau bebas daripada kesusahan. Selebihnya barulah kita menyerahkan kepada takdir Illahi.

Kalau kita tidak ikhtiar pun, Allah marah juga. Macam kita merancang untuk balik kampung pada hari perayaan. Kita mahu bergerak usai sahur dengan pemikiran bahawa jalan akan sedikit lapang. Kita telah buat perancangan yang sangat cemerlang pada standard kita sebagai manusia. Tetapi di pertengahan jalan, ada kesesakan luar biasa. Perjalanan yang memakan masa enam jam menjadi enam belas jam. Kita pun berkata-kata, musibah apakah ini?

Mungkin ada sebab Allah adakan kesesakan yang seperti itu. Oleh sebab itu kena ada plan B juga, contohnya, tikar solat dan air. Mana tahu kita masih dalam kesesakan sedangkan Zuhur sudah masuk waktunya. Kita buat dahulu. Nanti pengguna lebuh raya yang lain akan ikut. Bukankah perbuatan itu sangat berpahala?

Ingatlah, bukanlah musibah itu buruk semata-mata. Kita kena melihatnya daripada mata yang lain.